Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Alecta lämnar Svensson

Publicerad: 17 December 2010, 12:41

Resume.se kan avslöja att tjänstebolaget Alecta bryter med sin reklambyrå Svensson efter bara drygt ett år ihop. Ett antal byråer har nu bjudits in till pitch, forna byrån Svensson är dock inte med.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiLeo BurnettSvensson reklambyråAlecta

Alectas välkända pengafigurer.

I juni 2009 valde Alecta Svensson som ny byrå efter en längre tids upphandling.

Kort därefter släppte man första kampanjen ihop, som bygger på de välkända pengafigurerna, med syftet att lära så många som möjligt vad tjänstepension innebär.

Men nu, efter bara drygt ett år ihop bryts samarbetet.

Istället går Alecta ut i en ny, obetald pitch, trots Sveriges Annonsörers rekommendationer, erfar Resume.se. Enligt uppgift ska Garbergs, Acne, Granath Eurorscg och Abby Norm vara inbjudna till pitchen. Max Apéria är byråvalskonsult i upphandlingen.

När Alecta förra året valde Svensson som reklambyrå berodde den pitchen på att  förra partnern Leo Burnett köptes av Saatchi & Saatchi. Eftersom Saatchi & Saatchi då jobbade med Alecta-konkurrenten Swedbank (samarbetet är nu avslutat), valde Alecta att säga upp avtalet. Efter en pitch med fem inbjudna byråer föll valet på Svensson Reklambyrå.
Då sa Svenssons vd, Per Utterbäck att man var glada och stolta över uppdraget och att Alecta blir en av byråns större kunder, men hur stort uppdraget blir "vet vi inte än", poängterade han då.

– Det stämmer att vi inte samarbetar längre, men det ligger ingen dramatik alls bakom uppbrytningen, utan vi har gjort en större kampanj för Alecta, och ett löpande arbete som pågått en tid. Vi har gjort det vi skulle göra, säger Per Utterbäck till Resume.se.

Han säger också att byrån inte är med i pitchen.

Hur påverkar detta er?

– Inte märkbart. Vi har haft ett bra år, med flera nya medarbetare, totalt fem stycken bara under hösten.

Johan Andersson, presschef på Alecta:

– Det stämmer att vi är i en upphandling och har kommit en bit på väg, men mycket mer än så kan jag inte säga.

Varför går ni ut i pitch?

– Exakta anledningar kan jag inte gå in på, men vi stämmer in i den bild som Per Utterbäck ger.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.