Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Alex och Sigge ringde Swedish number: Fick prata med Sverigehatare

Publicerad: 22 april 2016, 09:20

Foto: Kampanjbild/press

Podcastduon ringde numret som gjort pr-succé – men personen som svarade gjorde allt annat än att sprida bra reklam om Sverige. Han berättade istället att medierna kontrolleras av staten och att det inte finns någon yttrandefrihet i landet.


Ämnen i artikeln:

Alex & SiggeThe Swedish NumberSvenska TuristföreningenBrit Stakston

The Swedish number som bland annat syftar till att uppmärksamma att Sverige har haft yttrandefrihet i 250 år, har nu passerat 100 000 samtal och engagerat människor världen över. Välkända svenska personer har svarat på numret, däribland statsminister Stefan Löfven.

LÄS MER: Telefonnumret till Sverige en pr-succé: ”Helt overkligt”

Men nu visar det sig att Sverigefientliga personer har registrerat sig i kampanjen för att smutskasta landet, enligt Expressen. I det senaste avsnittet av podcasten Alex & Sigge testar Alex Schulman och Sigge Eklund att ringa numret. Den senare av de två spelar låtsatspersonen ”Giorgio” från Napoli – som möts av en sågning av just yttrandefriheten i Sverige.

"Det är inte tillåtet att uttrycka sin åsikt i Sverige, säger mannen. Du kan bara säga saker som har tillåtits av regeringen och staten, annars förlorar du ditt jobb. Det är hemskt. Det finns inte någon yttrandefrihet här."

Personen påstår vidare att medierna styrs av staten och att politikerna ljuger.

Samtidigt väljer Sigge Eklund att rikta kritik mot Svenska Turistföreningen som lanserat kampanjen.

– Det är så otroligt naivt att tro att människor som känner sig stolta över Sverige, vår flyktingpolitik eller vår välfärd, skulle känna sig manade att göra sig tillgängliga dygnet runt. Vårt lilla experiment signalerar ju att det kan vara politiskt aktiva personer som ser sin chans att berätta det som de ser som sanningen.

Magnus Ling, generaldirektör och vd på Svenska Turistföreningen försvarar kampanjen med att säga att det är en del av charmen att man kan stöta på vem som helst i luren. Dessutom uppger han att de endast fått in 13 klagomål av kampanjens alla 100 000 samtal. Expressens rundringning bland pr-experter resulterar i ytterligare försvar.

– Jag har själv svarat på numret, och tycker att det finns något fantastiskt i det. Mänskligheten består av en massa olika människor med olika perspektiv, och det här är en risk man tar, säger till exempel mediestrategen Brit Stakston till tidningen.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.