Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Alex & Sigge raljerar över jobbansökningarna

Publicerad: 15 februari 2013, 15:44

Alex & Sigge sågar praktikansökningarna som Resumé har skrivit om.

Foto: Montage.

Resumé har flertalet gånger berättat om ovanliga jobb- och praktikansökningar från reklamskoleelever. Rapporteringen, ansökningarna i sig och hela reklambranschen får nu en känga i Alex & Sigges podcast.


Ämnen i artikeln:

Alex & SiggeAlex och Sigges podcast

Resumés rapportering om olika varianter av kreativa praktikansökningar liknas i den senaste podcasten med kvällstidningarnas "vad hände sen"-journalistik. Sigge Eklund reagerar över hur frekvent artiklarna dyker upp.
– Den mest återkommande rubriken (i Resumé, reds. anm.) är "RMI Berghs-elevens annorlunda jobbansökan". Det är inte klokt hur ofta det återkommer och hur osensationella ansökningarna är...De senaste veckorna har jag läst flera artiklar där det som eleverna har gjort är så okreativt att jag måste prata om det, säger han i Alex & Sigges podcast.

Som exempel nämner han två artiklar som har publicerats den senaste tiden: Karl Lehmann som rappade sitt CV och Andreas Zannin som skapade en auktionssajt där byråer kan hyra in honom.  
– Som sporadisk Resumé-läsare måste jag ändå ställa frågan: hur mår egentligen en bransch där det anses vara fyndigt att rappa sitt cv? Om branschen ger honom mer jobb är någon annan som inte rappar sitt cv så undrar man hur det ska tolkas. Är reklambranschen så besatt av det som är annorlunda att den förblindas? Är man så sugen på det som är annorlunda att man förväxlar det med kreativitet? En bransch som borde se skillnad är just reklambranschen, säger Sigge Eklund.

Alex Schulman håller med i resonemanget:
– Det hade väl varit kul om man hade rappat sitt cv för att bli svetsare. Men just här borde det krävas lite mer för att man ska lyfta på ögonbrynen och applådera.  

Sigge Eklund drar det hela ett steg längre, och menar att fenomenet tyder på att branschen har fastnat i en tankebana som i förlängningen skapar likriktad reklam.  
– Faran är att man etablerar en nivå; att det här är acceptabelt. Då får vi de sketchbaserade reklamfilmerna där något annorlunda händer i en vardaglig miljö. Det känns som att man har suttit och sett exakt den grejen i 20 år. Man börjar sakna en klassisk produktbeskrivande annons som på 60-talet.

Här kan du lyssna på avsnittet.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.