Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Alexander Skarsgård optimal för reklam

Publicerad: 23 September 2011, 09:19

Alexander Skarsgård är den optimala kändisen att använda i en reklamkampanj. Det visar en ny amerikansk undersökning.


Ämnen i artikeln:

Alexander Skarsgård

Alexander Skarsgård.

Sandra Bullock , Betty White och Will Smith är populärast och mest välkända av amerikanska kändisar. Å andra sidan betyder deras enorma kändisskap att de kostar pengar att anlita.

Därför är Alexander Skarsgård, rent matematiskt, bästa att använda i reklam.

Det är undersökningsföretaget E-Poll Research som tagit fram underlaget. Företaget har nischat sig på att göra opinionsundersökningar om kändisar och kända varumärken. På så sätt kan man mäta vem som är på väg upp och på väg ned. Både i popularitet och kändisskap. Vilket är avgörande i Hollywood och den amerikanska kändiskulturen.

Just nu ligger vithåriga och seniora Betty White som ligger på topp. Hon har nyligen gjort succé på SNL och hon hade en uppmärksammad roll i Snickers Super Bowlreklam förra året.

Nästan lika uppskattad och mer igenkänd är Hollywoodstjärnan Sandra Bullock. Alla hennes kändisparametrar har stigit efter at hon blev bedragen av sin man Jesse James. Adweek har tidigare visat att Bullockomslag sålde flest magasin förra året.

Men, som Bnet påpekar det kostar att anlita de kändaste och mest populära.

En bättre strategi för den som vill ha en relativt billig men bra kändis till sin kampanj är att anlita en kändis på uppgång. Skidåkerskan Lindsey Vonn är en sådan, hennes popularitet har ökat snabbast bland de amerikanska kändisarna.

Den som tappar snabbast i uppskattning är Mel Gibson.

Men allra bäst är alltså Alexander Skarsgård som blivit kändis med roll i vampyrserien True Blood. Han är inte särskilt känd men väldigt populär.

Siffrorna från E-Poll visar att Reese Witherspoons popularitet är hög, strax under Sandra Bullock, men Cameron Diaz och Sarah Jessica Parker är inte alls så populära som media tycks tro.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Alexander Skarsgård

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.