Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Alfons Åberg till salu

Publicerad: 27 augusti 2013, 13:16

Barnens nationalklenoder såsom Alfons Åberg och Mamma Mu & Kråkan ska kunna användas i ny design och reklamfilmer. Förlaget Rabèn & Sjögren bildar ett nytt affärsområde där man licensierar barnbokskaraktärerna: – Utländska karaktärer svämmar över marknaden med olika produkter. Vår tanke är att göra de svenska barnbokskaraktärerna än mer kända, säger Ann Sköld Nilsson, som är vd på förlaget.


Rabén & Sjögren har i det tysta fört en intensiv dialog med författare och tecknare under våren.

Först  ut är Alfons Åberg, Mamma Mu & Kråkan, Ludde, Catarina Cruusvals  illustrationer till svenska klassiker och Poul Ströyers illustrationer  till Lennart Hellsings böcker.

– Vi har haft idén  ganska länge. Vi började bland annat med att utveckla en verksamhet som  kallas Non-Books som bygger på karaktärerna. Här kan du exempelvis lägga  Madicken-pussel. Nu tar vi nästa steg och låter andra få chansen att  licensiera sig för produkter kopplade till karaktärerna, säger Ann Sköld  Nilsson.

Hon berättar att Rabén & Sjögren ska gå ut på mässor i London och Frankrike, men naturligtvis också  sin hemmamarknad Sverige:
– Det här är en naturlig utveckling för oss som förlag, säger Ann Sköld Nilsson.

Det  handlar dock inte att göra en resa lik den som finska Rovio har gjort  kring Angry Birds, där man exempelvis erbjuder Angry Birds-godis:
–  De gör ju tvärtom och befinner sig i slutfasen för att göra böcker. Vi  tänker inte erbjuda massa godis, utan det sker här i nära samarbete med  författarna och tecknarna och måste passa karaktären och dess  egenskaper. Så vi kommer att vara ytterst noggranna i valet av våra  samarbetspartners, säger Ann Sköld Nilsson.

Hon berättar också att Rabén & Sjögren även ska erbjuda reklambranschen möjligheten att licensiera sig.

Förlaget har dock inte fört några diskussioner med några byråer ännu.

Ann Sköld  Nilsson menar att målet är att befästa karaktärernas position  internationellt, vilket både förlaget, upphovsmännen och samhället kan  dra nytta av:
– Det är svårt att sälja en bok internationellt om man inte befäster karaktärens position genom olika produkter.

Hon är exempelvis imponerad av hur Disney jobbar:
– Disney är fenomenala på att rulla ut karaktärerna worldwide. Det är samma med Hello Kitty.

Kristin Tjulander är ansvarig för licensieringsverksamheten hos Rabén & Sjögren.

Hon berättar att man först går in i 7-8 europeiska länder samt Kina:
– Vi har en lista på 200 möjliga kunder. Det vill säga förlag och potentiella licenskunder som vi kontaktar, säger Kristin Tjulander.

Hon förklarar också att Rabén & Sjögren under flera år har fått propåer från  exempelvis resebolag om att få göra något kring karaktärerna:
– Här  kan man exempelvis göra barnrum på hotellen som bygger på karaktärerna  eller rentav barnhörnor.  Trenden är ju att man vill erbjuda något extra  till barnfamiljerna, säger Kristin Tjulander.

Hon tror att  produktlicenseringarna verkligen ska kunna ge ett lyft åt  bokförsäljningen och göra så att inte de älskade barnboksfigurerna  faller i glömska när det kommer nya generationer:

– Det har inte gjorts något sådant här på karaktärerna, så det är en orörd skatt, säger hon.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.