Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 mars 2013, 10:16
Genrebild
Foto: Colourbox
Investeringarna i alkoholreklam ökade kraftigt under 2012. Det visar en undersökning som IQ tagit fram.
Alkoholannonsörerna fortsatte att pumpa upp sina medieinvesteringar under förra året. Enligt Sifo reklammätningar för 2012 ökade investeringarna i alkoholreklam, från 838 MKR år 2011 till 928 MKR år 2012. En ökning på 10.7 procent. Under föregående år stannade ökningen på 3,2 procent.
Det visar en sammanställning som IQ, rörelsen för att skapa en måttfull inställning till alkohol, tagit fram.
– Under 2012 spenderades det mer pengar på reklam för alkohol än på
reklam för sjukvård. Aldrig tidigare har konsumenterna exponerats
för mer alkoholreklam än idag och på 13 år har investeringarna i
alkoholreklam gått från 8 miljoner till 928 miljoner kronor, säger
Magnus Jägerskog, vd på IQ i en kommentar.
Tabellen nedan visar investeringar i alkoholreklam, i miljoner
kronor, under de senaste fem åren samt placering på listan över
Sifo:s totalt 92 undersökta branscher.
År Investering i alkoholreklam Placering
2012, 928 12
2011, 838 16
2010, 667 18
2009, 416 22
2008, 369 25
– Många annonsörer lever upp till det regelverk för marknadsföring
av alkohol som finns. Men den ökade mängden marknadsföring av
alkohol ställer också krav på en effektiv och aktiv tillsyn av att
reglerna efterlevs, säger Magnus Jägerskog i en kommentar.