Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

All time high för DDB Stockholm – passerar 400 miljoner kronor

Publicerad: 10 augusti 2016, 09:20

David Sandström, vd på DDB.

Foto: Andreas Elgstrand

Befäster positionen som Sveriges nästa största byrå efter Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerBokslutDavid SandströmDDBDDB Stockholm

2015 var ett år då stjärnorna stod rätt för DDB Stockholm. Den digitala satsningen som letts av vd:n David Sandström verkar nämligen ha betalat av sig, visar byråns färska bokslut.

Omsättningen steg med 22 procent till 407 (332) miljoner kronor, vilket är rekord med råge. I dagsläget är det endast Forsman & Bodenfors-koncernen som slår den intäktsvolymen (möjligen även samtliga av NOA:s svenska byråer sammanräknade). DDB:s byråintäkt ökade med 11 procent till 202 miljoner kronor under 2015.

Men att växa och utveckla verksamheten är inte gratis. DDB Stockholms rörelseresultat minskar med 6 procent till 28,7 (30,5) miljoner kronor. Antalet anställda ökade till 187 personer under året, vilket bidrog till de ökade kostnaderna.

I en intervju med Resumé i våras berättade byråns vd om resan de senaste tre åren:
– Mycket har handlat om att fatta obekväma beslut. Att inte göra som alla andra. Inte ha en förebild från reklambranschen utan andra kategorier av företag. Jag ser det inte som att vi tävlar mot Forsman & Bodenfors eller Åkestam Holst. Jag ser oss som något helt annat. Men det är ett jävla slit att skapa sin egen väg eftersom vi måste asfaltera på nytt, sa David Sandström.

DDB Stockholm ägs till 55 procent av Omnicom och resterande del av 22 nyckelpersoner på byrån.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.