Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Alla är superladdade och vill ro det här i land"

Publicerad: 8 april 2011, 15:01

Maja Siösteen är kvinnan bakom årets Guldäggsgala. I december förra året tog hon över som "guldäggsgeneral" efter Digge Zetterberg. För Resume.se har hon berättat om förväntningarna, förberedelserna och förändringarna inför torsdagens stora reklamevent.


Ämnen i artikeln:

Maja SiösteenGuldägget

Maja Siösteen är årets "guldäggsgeneral". Foto: Carin Alvarsson.

Digge Zetterberg, som har haft ansvaret för Guldägget i fem år, slutade vid årsskiftet för att bli ansvarig för internationella relationer på Berghs. Nu har istället Maja Siösteen, affärsområdeschef för event på Komm, axlat den tunga rollen som "guldäggsgeneral". 

– När den här chansen dök upp kändes det som den perfekta utmaningen för mig. Jag har en kandidatexamen i marknadsföring och en i reklam och kan använda båda i det här uppdraget. Jag insåg nog inte hur stort och viktigt Guldägget är så det känns ännu roligare nu att få sätta min egen touch på tävlingen och galan. Jag är inte nervös, jag känner mig faktiskt lugn. Galan kommer att innehålla allting som folk förväntar sig, glada vinnare, massor med människor och en stor fest, säger Maja Siösteen till Resume.se.

Hur går förberedelserna?

– De går bra! Det har varit en lång och intensiv resa med bidragsinlämning i januari och jurydagar i februari och nu är vi här. Allt går enligt planerna, alla är superladdade och vill ro det här i land, säger Maja Siösteen.

Och fortsätter:

– Det är ärofyllt att få det här ansvaret, att få driva och jobba med något som är så viktigt för branschen. Vi har jobbat mycket men samtidigt har det inte känts ett dugg jobbigt utan bara roligt. Vi har kört på helt enkelt.

I år är det även 50-årsjubileum för Guldägget, något som kommer att uppmärksammas.

– Det är extra stort med jubileet såklart, men vi ser det som att Guldägget fyller 50 år hela året och vi har många andra saker inplanerade också, en kreatörs turné ”Komm och hör en kreatör” till exempel. Guldäggsgalan kommer att andas 50-årsjubileum men fokus ligger fortfarande på att hylla årets Guldäggsvinnare.

Är årets Guldäggsgala annorlunda om man jämför med tidigare år?
– Det känns verkligen som att vi har medvind just nu. Vi bröt en negativ trend med bidragsinlämningen, vilket inte har gjorts på fem år, och vi fick in en ökning av ansökningar till Kycklingstipendiet på cirka 175 procent, så allt har verkligen pekat uppåt hittills och därför tror jag alla gäster är lite extra peppade och förväntansfulla inför årets gala.  

Tidigare år har man anordnat ”Guldäggsdagarna” i anslutning till galan och 500-600 personer har besökt inför-eventet. I år har man dock valt att skala ner.

Under onsdag och torsdag nästa vecka arrangeras istället ”Guldägget inspirerar”, två seminariedagar med inbjudna gästföreläsare. Pr-profilen Susanne Tarkowski Tempelhof och Bob Scarpelli från reklambyrån DDB är några av dem som kommer att prata under dagarna.

– I år har vi inte haft lika mycket tid att lägga på de här dagarna, vi har istället valt att ha seminarier med inbjudna creative directors och vd:ar på olika byråer. Det är för den som vill och vi bjuder på det. Vi ser det som en uppvärmning inför galan och räknar väl med att 130 personer kommer att dyka upp, så det är inte alls lika stor skala som det varit andra år.

Hur ser framtiden ut? Vad händer efter galan?
– Det som ligger närmast på mitt schema är Komm:s Young Lions-tävling där vi ska utse fyra team som ska representera Sverige i Cannes. Sen drar vi dit!

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

Maja SiösteenGuldägget

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.