Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Alla hjärtans dag – en höjdare för byråerna

Publicerad: 14 februari 2011, 12:33

Alla hjärtans dag är en stor dag för reklambranschen och många företag tar chansen att uppmärksamma sig själva med hjälp av kärleken.


Ämnen i artikeln:

Alla hjärtans dagJessica Bjurström

Alla hjärtans dag - en stor dag för reklamindustrin. Foto: Colourbox.

Jessica Bjurström, vd för Komm.

McDonalds ger till exempel en gratis Big Mac till alla som visar upp att de är "in a relationship" på Facebook. Tradera uppmanar att "rensa ut gamla ex" och skriver "visst har väl du också något kvar efter alla gamla förhållanden? Gör plats för en ny kärlek i ditt liv" på startsidan. Bakom idén ligger Springtime, tillsammans med Tradera.

Resume.se skrev tidigare om Babybjörn som uppmanar alla att ligga på Alla hjärtans dag. De som föder barn nio månader senare belönas med ett startkit.

"Kärlek som aldrig vissnar" är Postens bidrag till Alla hjärtans dag. Här knåpar man själv ihop ett eget blomsterkort, motivet är gratis och kostar 15 kronor att skicka.

WW\TBWA lanserar "cheap pick-up lines" åt biltillverkaren Dacia.

”Idén är lika enkel som den är charmig. Man får chansen att skicka riktigt mediokra raggningsrepliker till vänner och bekanta, i samband med romantikens dag i februari. Sedan plockar vi hem poängen via den engelska ordvitsen om pick-ups, som ju både är ett raggningsbegrepp och en biltyp”, säger Tina Thornander, projektledare på WW\TBWA i ett pressmeddelande.

Amelia Adamo ger dagen till ära ut ett häfte kallat "En liten bok om passion".

Jessica Bjurström, vd på Sveriges kommunikationsbyråer.

Vad betyder alla hjärtans dag för reklambyråerna?
– Om man tittar på olika teman så är alla hjärtans dag en dag när man försöker göra det lite extra roligt eftersom det handlar om kärlekens dag. Här har man även en chans att nå brett eftersom kärleken är något som alla firar, till skillnad från jul och påsk till exempel.

Har reklamen ökat när det gäller högtider?

– Det har den absolut och det är en bra sak. Vissa säger att högtiderna blir mer och mer kommersialiserade men jag ser det inte på det viset. I vårt gråa, trista land tycker jag att man måste ta tillfället i akt och fira alla högtider och tillfällen man kan.

Tycker du att de Alla hjärtans dag-reklamer som är ute nu fungerar?
– Jag vill inte kommentera mina kollegor men det finns alltid reklam som fungerar bättre och reklam som fungerar sämre. Jag gillar de där det märks att man tänkt till lite extra. När den kreativa höjden är bra blir jag glad.

Har du någon favorit själv?
– Nej, det har jag faktiskt inte. Alla som hyllar kärleken är min favoriter.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.