Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Aller lanserar programmatic för print

Publicerad: 7 april 2017, 08:18

Aller Media lanserar som första svenska mediehus programmatiska annonsköp i print för sina kunder.


Ämnen i artikeln:

VizeumProgrammaticInnovationAller Media

Den digitala sidan av programmatiska annonser har växt så det knakar de senaste åren. Nu tar Aller Media lösningen vidare till print. De första annonserna kommer i mitten av maj och görs i samarbete med mediebyrån Vizeum och deras programmatiska desk Amnet.

– På Aller media har vi synsättet att programmatic bara är ett annat sätt att köpa digital media och prisbilden ska spegla vår prislista. Detta har gjort att vi har kunnat hålla vår CPM nivå hög även programmatiskt. Nu kopplar vi även på ett automatiserat sätt att köpa våra printprodukter för att förenkla processen för medieköparna. Vi var tidigt ute med att släppa alla våra digitala format programmatiskt och detta är nästa steg i vår programmatiska strategi. När marknaden är mogen för enbart automatiserat köp så är vi redo att möta efterfrågan på alla plattformar, säger Susanne Persson Head of Programmatic, Aller media.

Printprogrammatic fungerar på liknande sätt som digitala programmaticköp. Kunderna väljer ett segment där de vill att deras annonser ska synas, exempelvis mat, hälsa och mode, och sätter den siffra de är redo att betala för annonsen, säljaren sätter i sin tur ett minimumpris. Budgivningen sker sedan automatiskt. Aller media hoppas i framtiden kunna sampaketera print och digital annonsering.

– Det är väldigt roligt att få vara först ut med att köpa print automatiserat! Detta banar vägen även för andra medieslag i framtiden - effektivare och smartare medieköp med fokus på data och målgrupp, säger Ulla van Berkum, Commercial Director på Amnet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.