Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Allsvenskan vill ta in virtuell tv-reklam – avtalsförklaring skriven

Publicerad: 29 September 2017, 07:00

Alexis Logothetis, grundare Virtual Sports Sweden.

Foto: Andreas Elgstrand

Alexis Logothetis bolag Virtual Sports Sweden har signat ett LOI med Allsvenskan om att undersöka möjligheten att implementera virtuell tv-reklam.


Ämnen i artikeln:

TeknikAlexis LogothetisReklamVirtual realityAllsvenskan

Nu har Alexis Logothetis bolag Virtual Sports Sweden kört igång på allvar.

Affärsidén är virtuell teknik – så kallad  replacement  technology  – där du under livesändningar byter ut  analoga eller  digitala annonser på arenor och ersätter med andra, till exempel lokala för ditt land.

Tekniken testades under World Cup 2016, då  bland annat  annonser  från Sverige dök upp runt  hockeyrinken i tv-rutan.

Samtal har hållits med Allsvenskan, Svenska Hockeyligan, flera mediebyråer och potentiella investerare. Från start var SHL de som intresserade sig mest för tekniken, men nu har alltså ett Letter  of  intent  skrivits med Allsvenskan.

– För Allsvenskans del handlar det om att öppna upp ett nytt lager där nationella annonsörer syns med bättre kvalitet än den fysiska reklamen som syns där idag med störning av vädrets olika skiftningar. På en hockeyrink  är  målet  att göra det  enhetligt  istället för  att  30 annonsörer skapar en stor förvirring på arenan.  Vi  låter  en  annonsör  äga  hela  arenan  åt  gången  under  en  specifik  tid, säger Alexis Logothetis.

Virtual  Sports  Sweden samarbetar idag med tre  aktörer  om tekniken, bland annat ett  företag  som tillhandahåller infraröd teknik. Rent konkret går det till  så att en film som är genomskinlig  eller  en led-skärm  prepareras  med  infraröda punkter. Kameran fångar upp detta och känner  vilken  yta den ska ersätta.  Alexis och hans team  kan sitta  utanför arenan och byta  ut den fysiska annonsen till att visa en virtuell annons i tv-rutan.

Hur är kostnaden för denna typ av teknik? 
– Den är  dyr men uppsidan är stor.  Vi undersöker samarbetsmöjligheter för exempelvis  två  aktörer som Allsvenskan och SHL för att minimera kostnaderna för investeringen.  Istället för att slåss om vissa kontrakt borde  de se varandra som partners  inom  idrotts-Sverige.

När går Visual Sports Sweden med vinst?
– Vi drar inte in pengar i år. Kanske under nästa år om Allsvenskan är klart, säger Alexis Logothetis.

I framtiden hoppas man även kunna arbeta med retargeting på surfplattor och mobiltelefoner.

Du kan läsa mer om Alexis Logothetis och Virtual Sports Sweden i magasinet Resumé som är ute nu.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.