Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Allt fler nobbar reklam

Publicerad: 21 februari 2008, 12:00

Konsumenterna fortsätter att ta aktiva beslut för att slippa reklam. Mer än vart tredje hushåll var i december 2007 anslutet till Nix-registret. Samtidigt säger vart tredje hushåll i Stockholm nej till reklam i brevlådan.


"Reklam - nej tack"-skyltar är vanligt förekommande.

Konsumenternas reklamtrötthet visar inga tecken på att avmattas.

Andelen telefonabonnenter anslutna till Nix-registret var 1,57 miljoner i december 2007.

Det visar statistik från branschorganisationen Swedma, som också administrerar Nix-registret .

Det är drygt tjugo procent fler jämfört med samma månad 2006.

– Men ökningstakten har ändå mattats av. De stora ökningarna skedde runt åren 2003–2004, säger Anders Kasberg, vd för Swedma.

Det finns runt 4,2 miljoner hushåll i Sverige, vilket betyder att nästan fyra av tio hushåll nu har tagit ett aktivt beslut att för att slippa telefonförsäljare.

– Visst är det en tydlig signal till telemarketingbolagen att se över försäljningsmetoderna. Men det hänger också samman med att vi sett en överetablering, en del oseriösa aktörer har också kommit in som gett branschen ett sämre rykte, säger Anders Kasberg.

Det har också börjat avspegla sig i hur bolagen avvänder telefonen som säljföretag.

– De satsar mer på merförsäljning än ny försäljning, säger Anders Kasberg.

Nix-registret organiserar även dem som vill slippa adresserad direktreklam.   Men de är i absoluta tal betydligt färre än dem som har anmält att de vill slippa telefonförsäljarna. I december uppgick de till drygt 88 000 hushåll, knappt tio procent fler jämfört med samma period 2006.

– Den stora skillnaden beror sannolikt på att ett telefonsamtal upplevs som mer påträngande än adresserad reklam som man bara kan sortera ut, säger Anders Kasberg.

Även på Posten noterar man en ökad reklamtrötthet mätt i hur många hushåll som säger nej tack till brevbärare och utdelare som delar ut reklam.

Riksgenomsnittet ökade från 19 till 22 procent mellan åren 2006 och 2007. Men det är stor skillnad mellan land och stad. Storstadsbor i allmänhet och stockholmarna i synnerhet är betydligt mer reklamtrötta än landsortsborna.

– I Stockholm sade 35 procent nej i den senaste mätningen, jämfört med 31 procent året innan, säger Mikael von Ekesteen, chef för Posten Direktreklam.

Han förklarar den stora skillnaden mot rikssnittet bland annat med Stockholms relativt många singelhushåll.

Läs mer om reklamtröttheten, och hur dagspressen vinner på den, i pappersutgåvan av Resumé.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.