Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Allt marknadschefer behöver veta om Apples nyheter

Publicerad: 10 september 2015, 08:30

Nya iPadPro

Foto: Produktbild

Med buller och bång lanserade Apple flera uppdateringar. Men vad kan marknadschefer lära av nyheterna?


Ämnen i artikeln:

Apple WatchTim CookApple TV

Branschtidningen AdWeek har gått igenom nyheterna från Apples event i San Fransisco för att se vad de kan få för konsekvenser för markandsförare.

iPhone 6S and 6S Plus
• Har samma pris som sin föregångare och släpps den 25 september.
• Erbjuder 4K video-upplösning som gör videoklipp mer attraktiva.
• Funktionen "3D touch" borde vara intresse för email-marknadsförare. Telefonens mejlapp visar ett förhandsgranskande fönster som ger användaren en överblick av innehållet.

Slutsats: Övergången till Iphone6 är ganska stegvis. Marknadsförare borde ta de nya funktionerna på allvar när de förbereder mobila kampanjer.

iPad Pro
• Apples nya läsplatta innebär en större skärm – 12,9 tum – vilket ska göra den till ett bättre arbetsverktyg i synnerhet för videoredigerare och designers.

Slutsats: Räkna med att se många fler läsplattor på byråer i framtiden. 3.

Apple TV
• "Vi tror att appar är tv:s framtid" sade Apple vd:n Tim Cook under gårdagens event. Listan på appar i nya Apple TV innefattar MLB, Netflix, HBO, Hulu, Gilt och Guitar Hero.
• Kommer att släppas in närmare 100 länder under året.

Slutsats: Livesport är grundbulten i broadcasters attraktionskraft för att sälja tv-paket. Vad händer om du får all sport du önskar via Apple TV. Det blir intressant att se om MLB-appen kommer att locka baseball-fansen i USA.

Apple Watch
• Nu kan utvecklare skapa appar som använder fler av klockans funktioner, som hastighets- och pulsmätaren. Det här borde öppna dörren för fler varumärken att göra inträde i klockan på ett användarvänligt sätt.
• En chef från AirStrip visade under eventet hur läkare använder Apple Watch för att visa olika hälsotillstånd hos patienterna.

Slutsats: Det blir intressant att se vilken typ av appar som utvecklarna skapar, hur populär Apple Watch blir väldigt beroende av apparna de kommande månaderna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apple WatchTim CookApple TV

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.