Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 Mars 2021, 10:46
Linn Maria Wågberg arbetar som speaker.
Foto: John Sandlund
Mjuka reklambudskap har fått efterfrågan på kvinnliga röster att öka. Det tror röstbolaget Online Voices, som ser en ökning i sin interna statistik.
Ämnen i artikeln:
RöstDe senaste åren har efterfrågan på kvinnliga speakers inom reklam och företagsfilmer ökat stadigt. Det menar röstbolaget Online Voices, som baserar trenden på sin interna statistik.
– Kvinnliga röster är utan tvekan mer populära just nu. Vi tror inte att manligt eller kvinnligt är det som ska avgöra castingen, utan målgrupp och filmens syfte. Och eftersom dagens kampanjbudskap ofta byggs med mjuka värden som jämlikhet och hållbarhet, väljer många av våra kunder kvinnoröster framför manliga. Det gäller även barn- och tonårsröster, det är betydligt vanligare att kunderna ber oss casta flickor än pojkar till sina kampanjer, säger Malin Annerud, partner på Online Voices.
2017 fick kvinnor 51 procent av röstuppdragen. Idag är den siffran uppe i 65 procent.
– Det ska bli spännande att se hur läget är om några år. Kanske vänder det igen, då det ofta ligger i reklamens natur att sticka ut från mängden. Vi har även märkt att många kunder är mer noga med castingen idag. Förr fick vi ofta önskemål om att spela in ”en röst”. Idag vill man istället ha ”rätt röst”. Vissa testar att spela in flera olika röster innan de bestämmer sig. Rösten har blivit en allt viktigare del i hur varumärket framställs i kundernas rörliga och ljudliga reklam, vilket vi förstås uppskattar, avslutar Malin Annerud.
Ämnen i artikeln:
Röst