Reklam
Almedalens mest exponerade varumärke – får betalt
Publicerad: 3 juli 2018, 12:21
Foto: Pressbild
Alla företag behöver inte göra kampanjer för att marknadsföra sig själva. Under Almedalen syns uthyrningsföretaget Cramo överallt – och de får betalt för det.
AH
Alex Hartelius
När andra företag och varumärken slåss om annonsutrymme under Almedalen, så står uthyrningsföretaget Cramo och bevittnar hur deras varumärke dyker upp titt som tätt på Visbys gator – samtidigt som de får betalt. På så sätt är det också kanske en av världens bästa varumärksstrategier och marknadsföringsknep.
– Vi är jätteglada och tacksamma över att vårt varumärke exponeras överallt i Visby under Almedalsveckan. Det är en oerhört viktig målgrupp som är här: bland annat Sveriges ledande opinionsbildare, media, politiker och diverse beslutsfattare, säger Cramos marknadschef Mattias Rådström till Resumé.
Skillnaden mellan Cramo och andra företag är att de inte behöver kampanja för att synas. Under Almedalsveckan förser de företag som SVT, SR och TV4, och många fler, med uthyrning av utrustning, vilket syns i gatuvimlet i Visby.
– Det är på en nivå vi aldrig skulle kunna annonsera oss till. Det går inte köpa den här typen av annonsplats någon annanstans. Vi syns på varenda partiledartal där våra bodar står precis bredvid.
Cramo-produkter som 3865 meter kabel, 47 elcentraler, sju överkörningskydd, 18 grenuttag, 12 kontorsmoduler, fem kylcontainers, 12 toaletter, tre lastmaskiner och tre teleskoplastare genererar pengar i kassan, samtidigt som de visar upp sig överallt.
– Det går inte få en bättre deal att synas så mycket och sen få betalt på det, eftersom vi hyr ut maskinerna.
Det kanske blir tuffare nästa år eftersom vi nu uppmärksammar det?
– Haha, ja det kanske det blir tuffare till nästa år. Nä, men Almedalsveckan kommer behöva väldigt mycket av vår utrustning även nästa år.