Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Alphaville blir en del av Chimney

Publicerad: 23 februari 2015, 14:35

Peter Söderlind

Foto: Jon Lindholm/TV4

Alphaville, produktionsbolaget med nischen animation och visuella effekter slås ihop med Chimney. – Alphavilles unika bredd med produktion av långa format till reklamfilm och konceptutveckling för alla plattformar blir ett starkt komplement, säger Peter Söderlind, vd på Chimney.


Alphaville grundades för tio år sedan och har under åren främst jobbat med reklamfilm, huvudsakligen med fokus på animation och visuella effekter.
Bolaget är starka inom sin nisch med flera internationella priser och globala uppdrag för bland annat Nike, Mercedes-Benz och Mastercard bakom sig.

På senare år har företaget utvecklats och jobbar i dag även med produktion av tv-serier, längre format och spel. För närvarande producerar Alphaville producerar bland annat två långfilmsdokumentärer för K-Special i SVT med stöd från Svenska Filminstitutet, en långfilm, samt helhetskonceptet Jazzoo som inkluderar bok, skiva, tv-serie, interaktiva konserter och spel för en ung publik.

Alphaville drivs av Sara Waldestam, exekutiv producent, Adam Marko-Nord, regissör och creative director och Kalle Sandzén, technical director.

– Alphaville har väldigt mycket gemensamt med Chimney, både i värderingar och kultur samt de projekt vi jobbar med, säger Sara Waldestam i ett pressmeddelande.

Från Chimneys sida hoppas man att samarbetet kommer stärker erbjudandet till befintliga kunder.

– Samarbetet medför en tillökning av en mycket kreativ trio till Chimneys befintliga team och samtidigt får Alphavilles kunder helt nya möjligheter ihop med Chimney. Alphavilles unika bredd med produktion av långa format till reklamfilm och konceptutveckling för alla plattformar blir ett starkt komplement till Chimneys verksamhet, kommenterar Peter Söderlind, vd för Chimneys verksamhet i Sverige.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.