Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Alternativa protestaffischer täcker F&B:s Lisebergsreklam

Publicerad: 2 Maj 2013, 07:19

Lisbergs kampanj kring Gråtande barn som exempelvis "tvingas åka till Kreta" har inte bara upprört baddräktskungen Panos Papapdopolous, utan har även orsakat rena rama kritikstormen i sociala medier. Nu har alternativa affischer börjat täcka Göteborg.


Ämnen i artikeln:

LisebergPanos PapadopoulosF&B

”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar.” Så lyder ett av budskapen  för F&B:s Lisebergs-kampanj.

Resumé har tidigare berättat att  baddräktskungen Panos Papadopoulos har gått i taket och kräver att  kampanjen stoppas.

Lisebergs marknadschef Kient Kierdorf besvarade kritiken med att bolaget älskar Kreta:
”Vår  förhoppning är att bild, rubrik och logotyper ska locka fram ett leende  och att betraktaren skall se humorn i det”, sade han.

GP berättar nu  att det råder rana Twitter-stormen kring kampanjen där kritiken bland  annat går ut på att många barn inte ens har råd att åka på semester:
– Det är svårt att se reklamen utan att få magknip, säger den 25-årige frilansaren Viktor Ragnemar till GP.

Liseberg  erbjuder något som man kallar en Glada barn-garanti, men det är inget  som Viktor Ragnemar köper precis.

Han har skapat en alternativ affisch  på twitter där han skriver att:
”242 000 barn i Sverige har inte råd med Liseberg – så vem fan bryr sig om eran skitgaranti?”

GP  berättar också att andra personer har hakat på och också tryckt upp  alternativa affischer, vilka nu täcker flera stadsdelar i Göteborg.

–  Det finns en del som känner att reklamen är osmaklig eller  provocerande, andra tycker att den är bra. Så den har delat marknaden  lite, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg till Nyheter 24.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.