Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Aludd får nobben av MER

Publicerad: 30 Oktober 2008, 13:58

Håkan Aludd, blev irriterad på Marknadsetiska Rådets, MER, uttalande i samband med att OLW:s reklamfilm fälldes. Han anmälde därför MER till MER. Nu har han fått svar.


Håkan Aludd anmälde MER till MER.

– Jag undrar om det är MER:s uppgift att tycka om reklam. Med vilken kompetens gör de det, sa Håkan Aludd till Resume.se i samband med att han anmälde MER till MER tidigare i veckan.

Nu har han fått svar av Torsten Brink, kansliansvarig på MER.
Han redogör för MERs mandat och skriver att rådet gör sina bedömning utifrån Internationella Handelskammarens regler (ICC). OLW fälldes enligt artikel 1 i reglerna. Motiveringen står i fällningen. Han avfärdar också Håkan Aludds anmälan av MER till MER,
"Rådets uttalande i sig utgör naturligtvis inte en marknadsföringsåtgärd och kan därför mot bakgrund av stadgarna inte prövas av rådet. Din anmälan, om den nu var avsedd som en seriös sådan, föranleder därför ingen åtgärd", skriver Brink.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.