Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 Oktober 2012, 14:29
P&G-ägda varumärket lanserar en bloggkampanj för att sätta fokus på flickors självbestämmande. Kampanjen går i hela norden samtidigt och går ut på att göra bloggarna helt oläsliga. Bakom kampanjen står CP+B Europe och MSL Stockholm.
Kampanjen går på flera hundra bloggar i hela norden. I Sverige samarbetar man med nätverken Devote, Metro Mode och Kanal 5.
Besökarna möter en blogg som ser ut precis som vanligt, men som succesivt blir oläslig genom att ord försvinner. Tanken är att simulera upplevelsen av att inte kunna läsa.
Uppdragsgivaren Always genomför aktiviteten mot bakgrund av sitt samarbete med FN-organet UNESCO där man stödjer ett utvecklingsprojekt mot analfabetism i Senegal.
Vad är kopplingen till de produkter som Always säljer?
– Analfabetism är ett stor problem bland flickor i Senegal. Genom att sätta fokus på frågan vill Always sätta fokus på flickors självbestämmande, vilket korresponderar med Always kärnvärden, säger Marika Kehrer som är seniorkonsult på MSL.
Är ni inte oroliga för att bloggbesökarna reagerar negativt om text plötsligt försvinner på deras skärmar?
– CP+B som har gjort den tekniska lösningen och kommit på idén har tänkt på det här. Man ska inte få en känsla av att datorn är kapad eller liknande. Bloggarna som är med har dessutom teasat om att något ska ske. Så vi känner oss inte oroliga.
I samband med kampanjen har Always även skickat två av de bloggare som är med i kampanjen till Senegal, där de har besökt samarbetet mellan P&G och UNESCO.
Fredrik Hazén