Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 juni 2014, 20:54
Allt annat än en traditionell tampongreklam.
Uttrycker att göra något "som en tjej" har märkligt nog normaliserats som en förolämpning. Men Procter & Gambles nya reklam för tampongvarumärket Always ger hopp om en förändring. Filmen, som släpptes i slutet av förra veckan, har blivit en viral storsuccé med nio miljoner Youtube-visningar.
Snacka om viral framgång. Det nya Always-konceptet #LikeAGirl, som utarbetats av reklambyrån Leo Burnett, har sedan filmen släpptes den 26 juni noterats nio miljoner Youtube-visningar.
Kampanjen jobbar för att stärka tjejers självförtroende genom att visa att det nagativt stämplade uttrycket ”like a girl” inte behöver vara förminskande – utan tvärtom något positivt, självständigt och starkt.
Det manifesteras av unga flickor som tolkar termen på sitt eget självklara vis – en ögonöppnare för samhället.
Reklamfilmen hyllas nu världen över och kampanjen är en megahit som med stor sannolikhet kommer att vinna stora internationella reklampriser framöver.
Magnus Helander