Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

American Apparel kampanjar igen: ”Sexigt utan sexism”

Publicerad: 11 April 2018, 08:03

American Apparel kritiserades för sina sexistiska kampanjer och gick i konkurs. Förra året återuppstod varumärket med nya ägare och e-handelsplattform. I relanseringen på den europeiska marknaden ska marknadsföringen vara "sexig utan att sexualisera".


Ämnen i artikeln:

Björn RietzMarknadsföringReklamAmerican Apparel

I flera år väckte American Apparel uppmärksamhet för sin sexistiska marknadsföringen. Först när dåvarande vd:n Dov Charney blev föremål för brottsmål gällande sexuella trakasserier började kritiken slå mot affären och två år senare gick företaget i konkurs.

Förra hösten gjorde American Apparel comeback som e-handelsföretag sedan de nya kanadensiska ägarna Glidan köpt företaget för motsvarande 720 miljoner kronor och lanserade en plattform på den amerikanska marknaden.

Under ny ledning relanseras det kontroversiella varumärket online i Storbritannien den 23 april. Det skriver Campaign. Till sin hjälp har man tagit den strategiska byrån Thinking Juice för att ta fram en integrerad kampanj för sociala medier, digitala banners, utomhus och PR.

Byråns första uppdrag blir att skapa ny kännedom för varumärket. Det är första gången American Apparel ger en byrå så pass stort mandat under de nya ägarna som hittills förlitat sig på de interna resurserna i Los Angeles. För att komma bort från den sexistiska image som varumärket varit förknippat med har de nya ägarna tillsatt en styrelse bestående av endast kvinnor.

Den nya ledningen vill behålla American Apparels "sexiga image, men undvika sexism" och behandla kvinnor och män jämlikt. Enligt Campaign är dock tonaliteten inte alltför annorlunda jämfört med de bilder som bolaget förknippades med innan konkursen.

Även Fabric PR och American Apparels inhouse-avdelning har stöttat kampanjen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.