Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

American express och två andra bolag fälls av RO för vilseledande reklam

Publicerad: 14 september 2022, 08:08

Reklamombudsmannen har det senaste året gjort allt fler fällningar av vilseledande marknadsföring. På senare tid har tre annonsörer fått rött ljus av RO till följd av vilseledande budskap.


Ämnen i artikeln:

ReklamReklamombudsmannenAmerican Express

American express

En reklamaffisch från American express som visats på två busshållsplatser innehåller budskapet ”Res 2 för 1 i hela världen”. Längre ner på affischen står det ”Just nu få en resa*”. Asterisken hänvisar till en finstilt text längst ner som informerar om att nya kunder som registrerar sig senast 31/8 får 20 000 Eurobonus extra­poäng som räcker till en resa inom Europa. Reklamen anmäldes för att vara vilseledande då erbjudandet ”2 för 1 i hela världen” begränsas till Europa i det finstilta.

Enligt American express själva omfattar reklamen två olika erbjudanden. Den finstilta texten gäller bara erbjudandet ”Just nu få en resa” och inte erbjudandet om att resa två för en i hela världen. ”Res 2 för 1” är en förmån som SAS Amex-kortmedlemmar har då man kan boka en bonusrea för två personer för halva poängpriset och på så sätt resa två för en. Erbjudanet ”Just nu få en resa” som den finstilta texten syftar till rör personer som inte tidigare varit kort-medlemmar.

Reklamombudsmannen finner trots detta reklamen missvisande på grund av att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendena som ett och samma erbjudande vid flyktig läsning. Man konstaterar utifrån annonsörens yttrande att reklamen innehåller två erbjudanden men att den minimala finstilta texten inte neutraliserar det vilseledande intrycket som reklamen ger. Reklamen fälls därför av RO.

Webbguld

I en sökordsannons på Google från bolaget Webbguld står det ”Vi köper Guld och Silver – Högsta guldpriset idag” och därunder ”Få maximalt betalt”. Anmälaren menar att Webbguld omöjligt kan garantera det bästa guldpriset och att reklamen vilseleder kunden. 

Reklamombudsmannen fäller reklamen för att vara missvisande då påståendena ”högsta guldpriset” och ”maximalt betalt” ger en genom­snittskonsument intryck av att annonsören erbjuder marknadens högsta pris för guld, utan att ha styrkt att så är fallet.

Annonsören Svenska ädelmedalj AB har åtgärdat annonsen för att undvika missförstånd.

Älvsjö tandvård

I ett sponsrat inlägg på Facebook uppgavs att nya kunder just nu kunde spara 75 procent på tandläkarbesök och få en gratis airflow-behandling. I slutet uppgavs att allt hade ett värde av 1785 kronor men att det nu kostade anbart 290 kronor.

Anmälaren menar att ordet ”gratis” används felaktigt då det inte står något om att tandvårdsbidraget används, vilket behövs för att behandlingen ska vara gratis.

Älvsjö tandvård AB menar att erbjudandet är ett så kallat ”köp x få y”-erbjudande och att ordet gratis används för att beskriva den kompletterande airflow-behandllingen utöver undersökningen.

Reklamombudsmannen bedömer att erbjudandet innehåller olika delar men att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar att erbjudandet kommer utan några motprestationer, såsom användning av det allmänna tandvårdsbidraget. 

Reklamen fälls av RO för vilseledande användning av termen gratis, då man inte styrkt gratispåståendet i reklamen.

 

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.