Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Amerikanen som gräver guld i Sverige

Publicerad: 18 Mars 2014, 09:30

Patrick Gardner.

Foto: Perfect Fools

Resumé kunde idag berätta att finska Hasan & Partners köper 51 procent av Perfect Fools. Patrick Gardner berättar nu storyn om sin väg in i reklambranschen fram till försäljningen.


Ämnen i artikeln:

Martin CedergrenPatrick GardnerTony HögqvistIconHasan & Partners

Patrick Gardner inledde karriären på språkjätten EF Education, som har  grundats av Bertil Hult – den sistnämnde är bland annat känd för minst  sagt överdådiga fester.

– Jag kommer bland annat ihåg en fest där  Diana Ross var med. Det var minst sagt något utöver det vanliga, säger  Patrick Gardner.

Han började jobba på EF Education i samband att  bolaget flyttade sitt huvudkontor till Boston och följde med när EF  flyttade tillbaka huvudkontoret till Stockholm.

Han var då med om att  dra  igång EF:s franchisekoncept English First.
– I vanliga fall erbjuder  ju EF språkkurser i exempelvis England och man lär sig språket på plats.  Här vände vi på det hela och etablerade franchise-verksamheter i länder som  Ryssland, Indonesien och Kina. Det blev lite som McDonald´s-tänket fast  man skulle lära sig språk, säger Patrick Gardner.

Han ansvarade för  franchise-konceptet och drog även igång webbplatsen EF First år 1996 och  det var också så han kom in på reklamspåret.

– EF var tidigt med att  annonsera på nätet. Det var roligt och vi jobbade med en liten kärna av  annonsbyråer, säger Patrick Gardner.

Icon Medialab var en de byråer som man arbetade med.
– Vi var deras första kund. Icon hade nio personer i Värtahamnen som siktade på världsdominans, säger Patrick Gardner.

Hur var det att jobba med Johan Stäel von Holstein?
– Det kan du nog föreställa dig. Allting gick i 900 kilometer per timme, säger Patrick Gardner.

EF var också Spray-kund och Reference Interactive-kund.
– Det var en så spännande tid där Stockholm stod i centrum för hela den digitala utvecklingen, säger Patrick Gardner.

Han gillade att Reference hade fokus på att skapa något bra än att bli rika och hoppade av för att börja på byrån.

Reference  bestod bland annat av Martin Cedergren, idag ECD på M&C Saatchi,  Peter Karlsson som senare startade Your Majesty i New York, Tony Högqvist som idag är Perfect Fools ECD och Tony Sajdak som senare var med om att grunda  Perfect Fools.

Martin Cedergren och Tony Sajdak skapade Starlet  Deluxe som sedermera köptes av Abel & Baker och Tony Sajdak blev bolagets teknikchef.

Patrick Gardner och Tony Högvist startade sedan Houdini tillsammans med A-Com, men det gick inte  som man hade tänkt sig.
– De köpte 51 procent av Houdini, men det var en enda röra att jobba med A-Com, säger Patrick Gardner.

Patrick Gardner och Tony Högqvist gjorde i stället ett nytt försök tillsammans och  skapade Perfect Fools år 2002 ihop med Tony Sajdak, som nu alltså köps upp av Hasan & Partners.

–  Hasan & Partners är ju så mycket större än oss med sina 75  anställda så vi tyckte inte att det var någon idé att göra ett klassiskt  samgående, säger Patrick Gardner.

Har du blivit rik – en del av köpet består också av att ni får 6 procent av aktierna i Hasan & Partners?
– Det handlar så klart om en del pengar, säger Patrik Gardner.

Hur förändrar det här ditt liv?
–  Inte särskilt mycket. Jag har inga extravaganta vanor och inte min fru  heller. Jag har snarare alltid varit besatt av mitt jobb, säger Patrick  Gardner.

Ni vann Guldägg för Kauko Cafe?
– Jag tror inte att på  att ha utgångspunkten att man ska skapa något som det snackas om i  sociala medier, utan jag tror mer på att skapa något som senare visar  sig bli en snackis i sociala medier. Här blev det en nyhet i nationella  medier och Time skrev  om det. Det var ju också något som kunden ville.  Det vill säga att skapa uppmärksamhet även utanför Finland, säger  Patrick Gardner.

Har du gjort en klasssisk rags-to-riches resa?
– Nej, jag är uppväxt i medelklass i Oregon så jag är ingen Oprah Winfrey-historia precis, säger Patrick Gardner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.