Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 mars 2014, 09:30
Patrick Gardner.
Foto: Perfect Fools
Resumé kunde idag berätta att finska Hasan & Partners köper 51 procent av Perfect Fools. Patrick Gardner berättar nu storyn om sin väg in i reklambranschen fram till försäljningen.
Patrick Gardner inledde karriären på språkjätten EF Education, som har grundats av Bertil Hult – den sistnämnde är bland annat känd för minst sagt överdådiga fester.
– Jag kommer bland annat ihåg en fest där Diana Ross var med. Det var minst sagt något utöver det vanliga, säger Patrick Gardner.
Han började jobba på EF Education i samband att bolaget flyttade sitt huvudkontor till Boston och följde med när EF flyttade tillbaka huvudkontoret till Stockholm.
Han var då med om att dra igång EF:s franchisekoncept English First.
– I vanliga fall erbjuder ju EF språkkurser i exempelvis England och man lär sig språket på plats. Här vände vi på det hela och etablerade franchise-verksamheter i länder som Ryssland, Indonesien och Kina. Det blev lite som McDonald´s-tänket fast man skulle lära sig språk, säger Patrick Gardner.
Han ansvarade för franchise-konceptet och drog även igång webbplatsen EF First år 1996 och det var också så han kom in på reklamspåret.
– EF var tidigt med att annonsera på nätet. Det var roligt och vi jobbade med en liten kärna av annonsbyråer, säger Patrick Gardner.
Icon Medialab var en de byråer som man arbetade med.
– Vi var deras första kund. Icon hade nio personer i Värtahamnen som siktade på världsdominans, säger Patrick Gardner.
Hur var det att jobba med Johan Stäel von Holstein?
– Det kan du nog föreställa dig. Allting gick i 900 kilometer per timme, säger Patrick Gardner.
EF var också Spray-kund och Reference Interactive-kund.
– Det var en så spännande tid där Stockholm stod i centrum för hela den digitala utvecklingen, säger Patrick Gardner.
Han gillade att Reference hade fokus på att skapa något bra än att bli rika och hoppade av för att börja på byrån.
Reference bestod bland annat av Martin Cedergren, idag ECD på M&C Saatchi, Peter Karlsson som senare startade Your Majesty i New York, Tony Högqvist som idag är Perfect Fools ECD och Tony Sajdak som senare var med om att grunda Perfect Fools.
Martin Cedergren och Tony Sajdak skapade Starlet Deluxe som sedermera köptes av Abel & Baker och Tony Sajdak blev bolagets teknikchef.
Patrick Gardner och Tony Högvist startade sedan Houdini tillsammans med A-Com, men det gick inte som man hade tänkt sig.
– De köpte 51 procent av Houdini, men det var en enda röra att jobba med A-Com, säger Patrick Gardner.
Patrick Gardner och Tony Högqvist gjorde i stället ett nytt försök tillsammans och skapade Perfect Fools år 2002 ihop med Tony Sajdak, som nu alltså köps upp av Hasan & Partners.
– Hasan & Partners är ju så mycket större än oss med sina 75 anställda så vi tyckte inte att det var någon idé att göra ett klassiskt samgående, säger Patrick Gardner.
Har du blivit rik – en del av köpet består också av att ni får 6 procent av aktierna i Hasan & Partners?
– Det handlar så klart om en del pengar, säger Patrik Gardner.
Hur förändrar det här ditt liv?
– Inte särskilt mycket. Jag har inga extravaganta vanor och inte min fru heller. Jag har snarare alltid varit besatt av mitt jobb, säger Patrick Gardner.
Ni vann Guldägg för Kauko Cafe?
– Jag tror inte att på att ha utgångspunkten att man ska skapa något som det snackas om i sociala medier, utan jag tror mer på att skapa något som senare visar sig bli en snackis i sociala medier. Här blev det en nyhet i nationella medier och Time skrev om det. Det var ju också något som kunden ville. Det vill säga att skapa uppmärksamhet även utanför Finland, säger Patrick Gardner.
Har du gjort en klasssisk rags-to-riches resa?
– Nej, jag är uppväxt i medelklass i Oregon så jag är ingen Oprah Winfrey-historia precis, säger Patrick Gardner.
Karl-Johan Byttner