Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Amerikansk reklam slår rekord

Publicerad: 9 September 2013, 10:39

Fler Playoff-matcher i NBA under Q2 bidrog till den kraftiga tillväxten.

Foto: Press.

De amerikanska annonsörerna har ökat sina satsningar i mätbar media med 3,5 procent i förhållande till Q2 förra året. Investeringarna landade på 35,8 miljarder dollar. Allt enligt en undersökning från Kantar Media.


Ämnen i artikeln:

AdAgeKantar Media

”Reklaminvesteringarna har nu ökat under sex sammanhållna kvartal, och  nådde en 3,5-procentig tillväxt under Q2, vilket gör det till den bästa  icke-Olympiska Spel-perioden sedan slutet av 2010.”

Det meddelar Jon Swallen, forskningschef vid Kantar Media Nordamerika i ett uttalande, enligt Adage.

De totala investeringarna för första sex månaderna växte med 2,0 procent till 68,9 miljarder dollar.

Starkt  bidragande orsaker till Q2-tillväxten var att stora annonsköpare höll  tillbaka sina budgeter inför Sommar-OS i London året innan samt att den  amerikanska basketproffsligan, National Basketball Association, NBA,  hade fler play-off-matcher under Q2 i år jämfört med tidigare år, enligt Jon  Swallen.

TV-mediet växte med 6,4 procent under Q2, där kabel-tv stod  för största tillväxten 14,9 procent medan markbunden tv ökade med 4,9  procent.

Här gynnades tv-mediet och Q2-resultatet av att man flyttade finalerna i collegebasketen från mars till april.

En ytterligare bidragande orsak till tillväxten var att vissa nätverk tog ut högre annonspriser, enligt Kantar Media.

Printannonsering inom konsumentpress ökade med 1,9 procent, medan det totala antalet annonssidor sjönk med 2,1 procent.

Helgtidningar hade ett liknande mönster 4,1 procents ökning, men en 6,3-procentig minskning av antalet annonssidor.

Lokalpress  sjönk med 4,3 procent i och med att biltillverkare, bolag verksamma  inom finansiella tjänster och återförsäljare höll i plånböckerna.

Nationella tidningar backade med 0,5 procent, enligt Kantar Media.
Internet-annonsering  steg med 4,1 procent, vilket framförallt berodde på ökade investeringar  från bolag inom finanssektorn samt telekomoperatörer.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

AdAgeKantar Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.