Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Amerikansk reklamfilm full med svenska klyschor

Publicerad: 26 maj 2011, 05:41

Den mest omtalade reklamfilmen på nätet just nu är svensk eller försöker vara svensk.
Swedish Diet från amerikanska hälsoföretaget CVS är den värsta parodin på Sverige hittills.


Bantningsmedlet Swedish Diet lanserades redan i januari på den amerikanska marknaden. Vad som är svenskt med dieten är dock oklart.

Men reklambyrån Shrink tycket att man skulle exploatera varumärkets svenska profil lite mer. Eller snarare mycket mer. Till och med mycket mer än The Swedish Bikini Team.

Det betyder att man staplat så mycket svenska klyschor, och det man tro är svenska klyschor, på varandra att ingen sett något liknande tidigare. Blond unga kvinnor i bikini, på skoters (?), på skidor, dansandes framför fjordar (?) och väderkvarnar.

Framför allt sjunger blondinerna ”Say Ja, to the Swedish Diet.”

Adland  påpekar att mest svenskt med reklamfilmen är att den försöker vara en parodi på en parodi på en parodi.

Det är uppenbart att byrån jobbat hårt på att få till en viral. Än så länge har det inte blivit någon braksuccé i sociala medier. Men reklamkreatörer är naturligtvis upprörda. ”Oh. OK. After this I am seriously thinking to head over UPS and apply for one of those truck driver jobs. I mean why bother being a creative?”, står det i en kommentar på Adage.

</div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.