Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Amerikanska annonsörerna som ökat mest under pandemin

Publicerad: 2 Mars 2021, 06:49

Foto: Philip Steury

Data från Google Ads visar vilka annonsörer som gasat och vilka som bromsat under pandemin, marknadschefer anser att marknadsföring är viktigare än någonsin och Instagram släpper ny funktion för gruppsamtal – som inkluderar liveshopping. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Det är Improvado som släppt data över medieinvesteringarna ett år tillbaka i tiden. Det bygger på kampanjer från över 6000 bolag i USA som gått igenom Google Ads. Det visar sig annonsörer verksamma inom utbildning har ökat allra mest, med 500 procent. På andra ytterligheten av listan finns annonsörer inom underhållning, vars reklaminvesteringar i stället minskat med 80 procent. Här är listan över ökningarna (mer finns hos Adweek):

Utbildning ca 500%
Design ca 220%
Elektronik ca 210%
Sportartiklar ca 80%
Konsumentvaror ca 75%
Arkitektur ca 70%
Kosmetika ca 70%
Möbler ca 65%
Verktyg ca 65%

Marknadschefer: Ja, marknadsföring är viktigare än nånsin
Enligt undersökningen CMO Survey, som Marketing Week har skrivit om, säger 73 procent av marknadsförarna att marknadsföring har ökat i betydelse under det senaste pandemiåret. Här säger 34,5 procent satt det viktigaste är att bygga värde för varumärket, medan 21,2 procent tycker att det viktigaste är att skaffa nya kunder, och 20,4 procent uppger att det viktigaste är att behålla de nuvarande.

Några andra intressanta siffror från undersökningen är:
■ 78,9 procent har fokuserat på att uppgradera de digitala miljöerna som kunderna möter
■ 56,1 procent har sysslat med att förbättra end-to-end-tracking av konsumenterna
■ Reklaminvesteringarna droppade med 17 procent förra året, men digitala kanaler ökade med 9,6 procent.
■ Marknadsförare förutspår en ökning på 10,6 procent under 2021, där man tror att de digitala kanalerna kommer att öka med 18,7 procent.

LÄS MER: 40 svenska marknadschefer: De är våra största utmaningar 2021 – och här är områdena där vi satsar

Så mycket tjänar Alice Stenlöf på reklam
Nyheter24 har gått igenom det senaste bokslutet (2019) som influencern Alice Stenlöf, som exempelvis drivit podcast tillsammans med Bianca Ingrosso och varit med i Lets Dance, lämnat in. Totalt har hon tre bolag. I bolaget Alice Stenlöf AB, som innehåller hennes betalda samarbeten. Ligger omsättningen på 6,5 miljoner kronor och vinsten på 4,9 miljoner kronor, en fyrdubbling sedan 2018. 

Instagram släpper funktion för gruppsamtal
Den nya funktionen Live Rooms gör det möjligt för Instagrams användare att videoprata med upp till tre andra användare. Samtidigt lanseras verktyg för interaktiv shopping inuti Live Rooms. Ytterligare en funktion är att användarna kan betala till den som är värd för samtalet. Tanken är att Live Rooms ska öppna dörren till att arrangera talk show-liknande koncept. Funktionen rullas ut globalt efter att ha testats en tid i både Indien och Indonesien. Detta skriver Techcrunch. 

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.