Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Amerikanska mediebyråer riskerar att straffas för bedrägeri

Publicerad: 30 oktober 2018, 09:52

FBI:s utredning kring de amerikanska mediebyråerna kommer att fokusera på hur byråerna utnyttjar medieköpsrabatter till egen vinning istället för att ge tillbaka till sina kunder. Utredningen kan leda till att byråerna döms för bedrägeri.


Ämnen i artikeln:

Reklam

För en dryg månad sedan meddelade amerikanska underrättelsetjänsten FBI att de inlett en utredning av de största mediebyråerna på den amerikanska marknaden.

Den enda byrån som bekräftats vara föremål för utredningen är Havas, men enligt Wall Street Journal rör den även "sex andra stora holdingbolag".

Utredningen inleddes efter att FBI hållit förhör med flera högt uppsatta personer på mediebyråerna som då berättat hur processerna går till.

Det som fick de federala åklagarna att nappa var hur mediebyråer utnyttjar systemet med rabatter, där man i utbyte mot en stor medieinvestering inte behöver betala ett lika högt pris som brukligt. Den här typen av rabattsystem är i princip standard över hela världen men åklagarna reagerade på hur de amerikanska mediebyråerna istället för att ge tillbaka en del av de pengar som kommer från rabatterna till sina kunder behåller dem för sig själva, vilket åklagarna menar bryter mot regler kring transparens.

Frågan om mediebyråernas transparens har varit uppe på tapeten även på den svenska marknaden, då främst i samband med programmatiska köp. FBI kommer under de närmaste månaderna att titta på vilka annonsörer som blivit hårdast drabbade av bedrägerierna.

Under gårdagen uttalade sig branschorganisationen Association of National Advertisers chefsjurist Doug Wood i frågan.

– FBI har redan börjar lämna in stämningsansökningar. Det kan visa sig att de är helt fel ute... men kan lika gärna innebära motsatsen. Vi kommer att få ytterligare svar det kommande året, berättade han enligt AdAge.

Huruvida byråerna kommer att straffas, och i så fall dömas för bedrägeri, avgörs av om de på något sätt försökt dölja sitt upplägg för sina klienter.

Byråernas branschorganisation 4A har tonat ned allvarligheten i utredningarna och menar att de flesta av deras medlemmar inte använder sig av några rabattsystem, och att de som gör det är transparenta mot sina kunder.

Vet du mer om hur den här typen av rabattsystem fungerar på den svenska marknaden? Hör gärna av dig till mig på 073 558 65 81 eller thomas.nilsson@resume.se

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.