Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Amerikanska reklambranschen tvekar om marijuanareklam

Publicerad: 14 Januari 2014, 14:04

Det kan dröja länge innan den här typen av varumärken dyker upp i USA

Trots att Colorado har legaliserat rekreationell marijuanarökning och bruket avkriminaliserats i 17 stater, så tvekar reklambranschen inför att marknadsföra cannabisprodukter.


När Colorado legaliserade rekreationellt bruk av cannabis den första januari, så öppnades dörren till en miljardmarknad i USA. I 17 av USAs stater är bruket avkriminaliserat och i 18 är cannabisrökning tillåten mot läkarrecept.

Men någon större marknadsföring, branding eller produktdesign kommer av allt att döma dröja.

För det första finns det ännu inget regelverk på plats kring marknadsföringen av marijuana, och innan lagstiftarna har bestämt hur det ska se ut, är det ingen större byrå som är beredd att ge sig in i marknadsföringen.

För det andra finns det ett stort motstånd mot cannabisreklam bland amerikanarna. Enligt en undersökning från organisationen Drugfree så är närmare 80 procent av amerikanerna negativa till marknadsföring av marijuana. Detta trots att mer än hälften av befolkning enligt flera undersökningar är postivia till legalisering av drogen.

Men det finns naturligtvis förespråkare för cannabisreklam också. The National Cannabis Industry Association som är branschens intresseorganisation, förespråkar att det som är lagligt också måste få marknadsföras.

Och marknadsföringskonsulten Cheryl Shuman i Los Angeles satsar stort på cannabis och berättar för Adweek att åtskilliga intresserad mediebyråer kontaktat henne för att diskutera hur man ska kunna nå "en ny sorts cannabisrökare".

Men än så länge marknadsförs den lagliga cannabisen i Colorado genom mun till mun-metoden.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.