Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

AMF tvingas tänka om

Publicerad: 21 Januari 2009, 10:15

Nu är det slut med fagra löften. När botten gått ur både finansmarknaden och börsen, tvingas pensionsbolagen tänka om. – Kommunikationsinnehållet kommer så klart att förändras, säger Cecilia Rosendahl-Lavén, marknadschef på AMF Pension.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsAMF Pension

Flera pensionsbolag kommer närmaste tiden sannolikt tvingas göra så kallade återtag – vilket betyder att bolagen tar tillbaka pensionskapital som inte varit garanterat spararna via delar av återbäringsräntan.
Hur säljer man då som pensionsbolag framtida löften om bättre ekonomi – samtidigt som man tvingas plocka tillbaka pengar?

En av de senaste årens mest framgångsrika svenska annonsörer – sett till både kreativt utförande och effekt – är AMF Pension som redan har varslat om ett återtagande.
Det är i så fall första gången som bolaget tvingas till ett återtag:
– Kommunikationsinnehållet kommer så klart att förändras. Nu måste vi lyfta fram att vi är ett framtida ekonomsikt stabilt bolag, säger Cecilia Rosendahl-Lavén, marknadschef på AMF Pension.

Hon förklarar att kommunikationen ska kraftsamlas till hösten, när privatanställda ska omförhandla försäkringsvillkoren i sina kollektivavtal.
Det blir en stor upphandling för hela branschen.
– Då ska vi göra en hel del insatser, och bland annat understryka vår stabilitet, förklarar Cecilia Rosendahl-Lavén.

Men hur säljer man en framtida försäkring när den mediebilden av AMF just nu är att det är ett bolag som tvingats till återtag?
– Genom att göra precis som jag säger: lyfta fram den långsiktiga stabiliteten som ju pensionssparande är.  

Kommer ni att öka marknadsbudgeten?

– Det vill jag inte uttala mig om. Men vi kommer att vara väldigt noga med att informera spararna om vad vi gör och varför vi gör det.

Hur påverkar läget samarbetet med er byrå, Forsman&Bodenfors?
– De är lika viktiga för oss i år som de var under förra året.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.