Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anders Bagge en trafikmagnet – nu blir Blockets kampanj datadriven

Publicerad: 30 Januari 2019, 10:10

Kampanjen Anders Bagge har gett Blocket Jobb en stark start på 2019 när det kommer till att bygga kännedom, driva sök och få kunden att spendera tid med innehållet. Nu kommer nästa steg där kampanjdatan ska användas för mer målgruppsanpassade uttag.


Ämnen i artikeln:

Anders BaggeReklamBlocket

I början av januari lanserade Blocket Jobb sin senaste kampanj under kommunikationskonceptet "Bakom varje annons finns en berättelse" där Anders Bagge lever ut sina lärardrömmar. Konceptet, som har tagits fram av Emakina DBG, har tidigare lanserat filmer med profiler som Samir Badran, Kicki Danielsson, Maria Montazami och Regina Lund.

Filmerna med Anders Bagge har fått stark effekt för Blocket Jobb:
Antal besök till Blocket Jobb ökade under första veckan med 26 procent och antal annonssvar med 25 procent jämfört med samma vecka förra året.

• Siffror från Google visar att av de som sett kampanjen så söker hela 580% i större utsträckning på "Blocket Jobb" (källa: Google, januari månad).

• Kännedomen har ökat med +22,5 procent på Youtube.

• Svenskarna har spenderat 583% mer tid på att ta del av Blockets innehåll

• Annonsören får 643 procent mer per investerad krona på Youtube jämfört med Blockets förra koncept.

• Den långa versionen av filmen har omkring 2,5 miljoner visningar på Youtube.

• Blockets kampanjmätningar visar på mellan 2-11 gånger bättre resultat på "Intryck" i kampanjtrappan (kommer använda eller rekommendera) än Nepas referens.

Hur kommer det sig att ni valde Bagge som reklamansikte sett till relevansen mot målgruppen etc.?
– Blockets berättare ska ha en naturlig koppling till Blocket och kunna förmedla den glädje som sker på marknadsplatsen. De ska också ha en humoristisk ådra eftersom berättarna bjuder på sig själva och filmerna ska ha ett stort tittarvärde. Valet av Bagge var enkelt - han har ju allt det. Dessutom matchar hans följare och fanbase de besökare vi ville driva till. Blocket Jobb med denna kampanj väldigt väl - kvinnlig målgrupp 30-50 år, säger Blockets marknadschef Cecilia von Krusenstierna till Resumé.

Vilka utmaningar har ni haft med konceptet innan ni rekryterade Bagge?
– En utmaning har varit att hinna hitta berättare, skriva manus och producera alla sex filmer och otaliga cut-downs på 12 månader. Alla filmer har haft olika "uppgifter" och målgrupper och har handlat om allt ifrån danskläder till Jaguarer. Rekordtiden ligger på 12 arbetsdagar från beslut till produktionsdag.

– Nästan alla vi haft kontakt med som potentiella berättare i filmerna har varit positiva. Däremot har det ibland varit klurigt att med så korta tidsramar lyckas hitta datum för inspelning som ändå ger tillräcklig tid att få till alla versioner innan kampanjen ska ut. Men det har gått, om än med andan i halsen ibland.

Är det kännedom och trafikmotor som är nyckeln här?
– Kännedom som primär KPI och trafik som sekundär KPI.

Blocket kommer nu att fortsätta konceptet "Bakom varje annons finns en berättelse" tillsammans med olika berättare. Med Anders Bagge-kampanjen ville varumäre förbättra optimeringsmöjligheterna i produktionen. Emakina DBG gjorde exempelvis olika versioner av vilka jobb som visades på Bagges datorskärm.

– För hela konceptet är nästa steg att utifrån data och målgruppsinsikter skapa flera målgruppsanpassade kortversioner av varje "långfilm", för att kunna optimera ännu mer mot olika målgrupper. Det kan handla om att till exempel låta Bagge prata om olika yrkeskategorier i olika versioner, eller att han har olika klädstilar, för att tilltala olika målgrupper.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Anders BaggeReklamBlocket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.