Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anders Bagge gör Mitsubishis nya reklamlåt

Publicerad: 14 Juli 2008, 11:19

Mitsubishi Motors Sverige har inlett ett samarbete med varumärkesbyrån Heartbeats International. Första synliga resultatet är en ny ljudlogotyp skriven av producenten och numera även idoljurymedlemmen Anders Bagge.


Anders Bagge har tagit fram den nya ljudlogotypen till Mitsubishi. I år är han dessutom aktuell som ny idoljurymedlem. Foto: Daniel Ohlsson/TV4.

Enligt Niclas Larsered , marknadschef på Mitsubishi Motors, har företaget länge tittat på möjligheten att ta fram en ljudlogotyp. Låten skulle användas i all marknadsföring och tydligt förknippas med varumärket samt visa vad varumärket står för. Nu har planen blivit verklighet. Bakom den nya ljudlogotypen och temalåten står Anders Bagge.

– Att få samarbeta med en av Sveriges största musikproducenter känns väldigt bra. Det här är ytterligare ett steg i vår strategiska kommunikation ”Fits your life” som bygger på att stärka varumärket Mitsubishi och visa bredden i vårt utbud, samt även nå en bredare målgrupp, säger Larsered .

Låten kommer att användas både i radiojinglar, på webben och i reklamfilmer.
– Den har precis börjar gå i radio och vi kommer nu att använda den i all vår marknadsföring framöver. Vi har aldrig haft en så pass uttänkt ljudstrategi tidigare, säger Niclas Larsered .

Låten är framtagen i samarbete med Heartbeats International. Förslaget att samarbeta med Anders Bagge kom dock från Mitsubishi.
– Heartbeats har tagit fram själva ljudprofilen och briefen. Sedan fick vi möjlighet att jobba med Bagge och det kändes väldigt bra. Hans bredd gjorde honom rätt för oss. Bredden gör att han inte låser in sig i ett hörn utan kan ge en enorm variation av stilar. Totalt har vi fått cirka 40 olika jinglar utifrån en och samma låt. Det gör att vi kommer att kunna nischa oss väldigt mycket, säger Niclas Larsered .

Vilken grupp som sjungit in låten vill Larsered inte berätta i nuläget. Han säger dock att gruppen eventuellt kommer att släppa låten på en kommande platta. Mitsubishi själva kommer att släppa delar av låten till att börja med och sedan lägga ut hela på sajten.

Saab lyckades väldigt bra med sitt låtval 2007. Är det något ni inspirerats av?
– Ja, när man skapar något sådant här kikar man mycket på dem som har tagit fram en ljudlogotyp och lyckats.

Heartbeats, som bildades 2007, har även gjort musikprojekt för kunder som Absolut Icebar, Filippa K och Design Hotels.

Mitsubishis reklambyrå Zakrisson har inte varit inblandade i framtagandet av ljudlogotypen.

Hör låten i en radioreklam för bilmärket

Lysna på jingeln

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.