Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Andra vinsten till "Craft a Western Whopper" – tar hem digitalt

Publicerad: 25 april 2019, 11:13


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklamGuldäggetGuldägget 2019

Både reklambyråer och kunder pratar ofta om att kunna gifta det digitala med det fysiska. Inte alla lyckas. Därför desto roligare när det sitter som en smäck.

Spelet Red Dead Redemption 2 utspelar sig i en fiktiv västervärld. I spelet ska man både se till att klara av uppdrag och ha koll på mer vardagliga sysslor som sömn och mat. Som brukligt i vilda västern blir det många middagar ute i naturen. Konstigt nog kan man dock inte tillaga Burger Kings signaturburgare Whopper, trots att ingredienserna till burgaren finns tillgängliga i spelet.

De spelare som lyckades hitta nötkött, griskött, bröd, ost och tomat i spelet kunde dock växla in sina ingredienser mot en kupong som i sin tur gav dem en gratis Whopper. För det tilltaget prisas Burger King och Ingo med ett guldägg i kategorin digitalt.

Motiveringen lyder:

"När det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2 släpptes hade Burger King en kampanj redo för att möta en mycket svårtillgänglig målgrupp – gamers. Genom att kombinera spelets verklighet med den "riktiga" världen lyckades Burger King inte bara med att få mängder av spelare att samla ingredienser till en Whopper i spelet, utan fick dem även att faktiskt lämna datorn för att hämta en helt verklig burgare. Men en briljant idé och ett väl utfört hantverk skapades en närvaro över tid i spelet. Kampanjen fick bred spridning och stort gillande i en annars svårflirtad målgrupp. En mycket smaklig och väl tillagad kampanj helt enkelt."

Silveräggen i kategorin går till:

"Read proof sharing" av Ingo för Magasinet Fokus
"The Out of Home Project" av Prime Weber Shandwick för Clear Channel

Diplomen i kategorin går till:

"Billboards beyond borders" av Åkestam Holst för Reportrar utan gränser
"The Lost Typography of Bauhaus" av Abby Priest för Adobe
"The Raoul Wallenberg Algorithm" av Gullers Grupp för Raoul Wallenberg Academy

Arbetsgrupp Ingo:

Björn Ståhl, ECD
Max Hultberg, art director
Magnus Ivansson, copywriter
Simon Stefansson, planner
Stefan Kindgren, creative developer
Åsa Eklund, final art
Erik Karlsson, produktionsledare

Burger King:

Iwo Zakowski, vd
Erica Mattsson, marknadskoordinator

Mediebyrå: Susanne Persson, country manager, Verizon Media

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News