Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Andreas Dahlqvist blir Guldägget-ordförande

Publicerad: 31 oktober 2012, 12:20

Andreas Dahlqvist.

Foto: Andreas Elgstrand.

McCann Ericksons svenske cd Andreas Dahlqvist är juryordförande i nästa års upplaga av Guldägget. Med ett år utomlands har han fått lite perspektiv på den svenska reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

Andreas DahlqvistGuldägget 2013Guldägget

Andreas Dahlqvist berättar att han aldrig tvekade när han fick frågan om att bli ordförande. Det är inga radikala förändringar han planerar, och den nuvarande kategoriindelningen ser han ingen anledning att rucka på. Men det är framför allt två råd han vill ge till de juryledamöter som ska bedöma bidragen.
– Det är lätt att belöna saker som har belönats tidigare. Men man ska gärna leta efter det som sticker ut, känns lite obekvämt och som väcker nya tankar. Sedan känner nog alla kreatörer igen sig i känslan av att själv skulle ha vilja gjort ett visst jobb. Att belöna de två typerna av jobb är något som jag skickar med.

Vilka intryck tar du med dig från USA?
– Det främsta är nog att Sverige fortfarande ligger i framkant, även om resten av världen är på väg att komma ikapp. Jag tror att det är bra att jag har stått utanför den svenska branschen under ett år, vilket gör att jag kan se den lite grann utifrån.  

Läs en längre intervju med Andreas Dahlqvist i Resumé nr. 43-44 som kommer ut i morgon. Saknar du prenumeration? Lugn! Det fixar du här.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.