Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Andreas Nilsson bakom Nikes nya NBA-film

Publicerad: 12 Augusti 2009, 12:23

Svenske regissören Andreas Nilsson, som gjort mängder med videos för bland andra The Knife, José Gonzales och Loney Dear, har just avslutat sin reklamfilm "Hyperize" för Wieden & Kennedy, Nike och skokedjan Footlocker.


Ämnen i artikeln:

NikeAndreas Nilsson

Andreas Nilsson.

Folke Films Andreas Nilsson har filmat under fyra dagar i Las Vegas med några av den amerikanska basketligans nya unga stjärnor: Mo Williams, Kevin Durant och Rashard Lewis.

Oklahomas Kevin Durant – förra säsongens Rookie of the year – har huvudrollen.
Det är klassisk manlig NBA-retorik mixat med hiphop-kollektivets hbt-okänsliga tilltal.

Bild från inspelningen.

Andreas Nilsson berättar att han fick sin inspiration till filmen från en man som han träffade ombord en Finlandsfärja. (Och det var inte Färjan-Håkan.)
– Jag träffade en albino--zigenare som kallas Cemenga på en Finlandsbåt en månad tidigare som jag blev kär i. Jag försökte övertyga honom att komma över till USA för att filma. men hans mamma vill inte låta honom åka. Vi lyckades hitta Cemenga version 2.0 på en stand up comedy-klubb. Hans namn är Artaud van der Zeile och han är en svart albino som berättar en hel del bra skämt och kan breakdansa, berättar han.

För musikmixen står bland annat DJ Quick, Tupac och Snoop Dogg.

Peter Willebrand


Ämnen i artikeln:

NikeAndreas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.