Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Angela Monroe sömnlös hos Playground

Publicerad: 8 juni 2009, 08:44

Åkestam Holst kampanjer för friluftsbutiken Playground brukar väcka uppmärksamhet. Efter att bland annat ha skapat världens kallaste provrum och kläckt ägg i en jacka ska Playground nu försöka slå världsrekord i att hålla sig vaken.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

I morgon inleds en ny kampanj för Playground. Bakom kampanjen står som vanligt reklambyrån Åkestam Holst som jobbat med butiken sedan den startade 2002. Den nya kampanjen är liksom förra året en vandringskampanj. Då gjorde reklambyrån en packåsnekampanj. Nu testar de att hålla folk vakna.

– Fyra personer ska hålla sig vaken så länge som möjligt. Kopplingen till vandring är att vandra är ett bra sätt att hålla sig vaken, säger Jonas Gidlund, vd på Playground.

De fyra personerna kommer under tiden att agera som säjare i butiken samt få olika uppgifter som till exempel att prova vandringskängor samt liggunderlag. Fram till att den första personen somnar kan dessutom kunderna gissa på vem som håller sig vaken längst. Vinsten för den som gissat rätt är pengarna tillbaka på det som den handlat för i butiken under kampanjperioden.

Hur marknadsför ni det här?
– Dels har vi en ny kampanjhemsida och dels har vi kört uppslag i SvD och DN. Det backas upp av social medier, bland annat Facebook och vårt nyhetsbrev.

Vad hoppas ni på?

– Ett stort positivt intresse och att folk tycker att det är kul med vandringskampanjen. De här fyra personerna kommer fysiskt vara i butiken hela tiden och vi hoppas att folk tycker att det är ett kul event, säger Gidlund.

Vad har ni för budget?
– Det beror lite på hur man räknar. Jag vill inte ge någon exakt siffra men det ligger under miljonen.
Tidigare har Åkestam Holst bland annat gjort kampanjer för butiken där de låtit en man tälta mitt i vintern på butikens innergård, låtit en man ruva på ett ägg i en av butikens varmaste jackor, haft packåsnor, bollhav utomhus för barn samt tagit fram världens kallaste provrum. Flera av kampanjerna har prisats.

Hur ser du på samarbetet med reklambyrån?
– Jättebra. Det som är skönast är att de förstår oss. Vi är en relativt liten kund men de har god kännedom om detaljister och förstår att man måste tjäna pengar i slutändan. Vi kan inte bara göra roliga saker. Folk ska dra på smilbanden men i slutändan ska det löna sig att göra de här kampanjerna.

Kampanjen startar klockan 10 på tisdagen. Den kommer att hållas i butiken.

Bland de fyra som ska hålla sig vakna syns Robinsondeltagaren Angela Monroe.

Enligt Tidningen Dagens Media har Åkestam Holst precis även blivit delägare i butiken.

Vem initierade det här?

– Det var min idé, säger Jonas Gidlund.

Hur kommer det sig?
– Största anledningen var att jag ville ha deras hjälp. Jag vill komma snabbare framåt. Exakt hur framtidsplanerna ser ut går vi ut med lite senare men jag vill växa.

Hur ser delägarskapet ut?
– Det har vi valt att behålla för oss själva. De har betalat för att gå in i företaget, det är allt jag kan säga.

Allt blev klart för drygt en månad sedan.
– Vi kände att tillsammans kan vi nå stor framgång. Det här känns som en otroligt spännande kombination.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.