Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Änglamark och SJ grönare än grönast

Publicerad: 11 Januari 2012, 14:06

Änglamark och SJ – Sveriges grönaste varumärken.

Varumärkeskonsulten Differ har genomfört en undersökning som pekar ut Änglamark och SJ som Sveriges grönaste varumärken.


Ämnen i artikeln:

Änglamark

Änglamark är det varumärke som sågs som allra grönast under förra året följt av SJ, enligt Veckans Affärer.

Framgångarna ligger i företagets kommunikation, enligt Differ. Det vill säga såväl Änglamark som SJ har hela tiden berättat vad de gör på miljöområdet.

Enligt undersökningen har intresset för gröna varumärken ökat under 2011 i förhållande till året innan.

Svenskarna tycker exempelvis att det är viktigt att välja grönt i bilbranschen, elbranschen och dagligvaruhandeln, men det är inte lika viktigt när det gäller snabbmat, resor och heminredning.

Undersökningen hade två delar. En som rör att de svarande fick nämna ett varumärke som de tycker är grönt. Den andra delen rör att de fick välja ut vilket varumärke de upplever som allra grönast från en lista av en rad varumärken.

När det gäller Sveriges fem grönaste varumärken med så kallad spontan kännedom blev listan som följer: Änglamark, Grumme, Arla, Saltå Kvarn och Kung Markatta.

Här var även Änglamark etta under 2010.

Vad gäller hjälpt kännedom, det vill säga där man pekar ut varumärken från en lista, blev de fem första: SJ, God El, Coop, ICA och Telge Energi, enligt Veckans Affärer.

Här gick SJ från en andra placering och passerade därmed 2010 års etta, Coop, som landade på en tredje plats.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Änglamark

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.