Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Angriper trängseln i tunnelbanan

Publicerad: 7 maj 2014, 12:22

Uppmanar till att testa nästa tåg.

Nu pågår MTR:s och SL:s gemensamma informationskampanj för att minska trängseln under morgonen på gröna linjen. Målet är att få en bättre spridning på resenärerna när trängseln är som störst.


Ämnen i artikeln:

DDB

Kampanjen tipsar om hur resenärer kan bete sig under morgonrusningen – för att undvika att trängas. Skyltarna instruerar bland annat hur man kan testa mittvagnen, byta restid eller helt enkelt ta nästa tåg.  

Enligt SL och MTR är tågen som startar i Åkeshov mindre belastade än de som startar i Hässelby.  

– Vi tror att man alltid står på samma ställe och vill visa att det går undvika trängseln. Men man vet inte var tågen kommer ifrån utan hoppar bara på första bästa tåg, man är radiostyrd som pendlare säger Åsa Elm, kommunikationschef på MTR.  

Det här är en av fler insatser MTR gör tillsammans med SL för att minska trängseln och öka trivseln i tunnelbanan.

– En av förutsättningarna för den här kampanjen är att det inte går att sätta in fler tåg under rusningstiden, det är redan så fullt det kan vara. Men på röd linje ska man utveckla signalsystemet i framtiden så att tågen kan köra tätare.  

Kampanjen består av affischer, särskilda tidtabeller, golv- och dörrdekaler, rusningskaféer och kundservicevärdar.  

– Förhoppningen är att det ska ske någon liten förändring, men vi har ingen övertro på bara en kampanj, säger Åsa Alm.  

Reklambyrån DDB har tagit fram konceptet och Carlsöö står för produktionen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.