Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Animationsbolag ska satsa i Sverige

Publicerad: 14 januari 2009, 10:52

Animationsbolaget Againstallodds sitter i Stockholm men har trots det få svenska kunder. Nu anställer de en person ska sälja in bolaget mot den svenska marknaden.


Vd Josh Thorne

Enligt Josh Thorne, grundare av bolaget, vd och en av tre delägare, ligger omsättningen idag på cirka 45 miljoner kronor. Av dessa pengar kommer närmare 82 procent från jobb för utländska kunder. Det vill bolaget nu ändra på.

– Vi snor en kille från ett annat liknande bolag som kommer att jobba mot den svenska marknaden. Jag kan inte ge något namn än men han kommer att träffa kunder och sälja in oss bättre mot byråerna i Sverige. Det är pinsamt att så liten del av vår omsättning kommer från svenska kunder trots att vi sitter mitt i Stockholm. Samtidigt har det varit ett medvetet val att satsa utomlands, jag sitter på flera olika stolar och har inte haft tid att själv vara ute och sälja in oss. Utomlands har vi partners som gör det åt oss.

Bolaget, som startade 2003, jobbar idag mot USA, Storbritannien och Australien. Flera av produktionerna för utländska kunder har vunnit priser. Bland annat har reklamfilmen ”Tong and Eyeball Liar” för Coke Zero väckt reaktioner och skördat framgångar. För de utländska kunderna finns ett team sammansatt. Nu tittar Againstallodds även på möjligheten att starta ett svenskt team.

– Idag jobbar vi bara med animation men jag har tidigare jobbat även med live action och det vill jag att vi ska komma igång med igen. Jag vill helt enkelt att vi ska göra mer mixed media. Kunskapen och erfarenheten finns redan, säger Josh Thorne.

För ett år sedan flyttade Againstallodds ihop med Milford Film & Animation. Tidigare har bolaget gått lite upp och ner men under 2008 ökade omsättning kraftigt enligt Josh Thorne.

– 2008 var ett toppenår för oss och nu känner vi verkligen att vi är på väg upp, mycket tack vara Milford. Att jobba med ett team har gett stabilitet. Tidigare använde vi oss mycket av frilansare och det vara ofta svårt att få samma personer som man använt tidigare. Nu är vi på rätt väg.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.