Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ankarsrum lanserar bröd bakat på algoritmer

Publicerad: 16 Maj 2017, 07:53

Foto: Kampanjbild

Ankarsrum lanserar tillsammans med Abby Priest världens första algoritmbaserade bröd. Receptet har tagits fram genom en sammanslagning av världens mest populära brödrecept.


Ämnen i artikeln:

ReklamAbby Priest

Efter att ha gjort efterforskningar om det mest populära brödet i varje land världen över lät Ankarsrum och Abby Priest recepten bearbetas av en serie algoritmer för att skapa "Världens bröd". Sammanställningen slutade i 12 608 datapunkter som visade vilka ingredienser som skulle användas, hur brödet skulle bakas och vilken form det skulle få.

– I samband med vår allt starkare position internationellt uppstod tanken om att hitta ett sätt att engagera och förena människor världen över genom bakning. Idag kan vi stolt dela med oss av receptet på ”Världens bröd”, ett globalt brödrecept som representerar världens människor och grundar sig i det vi har gemensamt. Vi hoppas att alla hemmabagare, nybörjare såväl som erfarna, ger sig på att baka brödet, säger Marcus Grimerö, marknadschef på Ankarsrum Kitchen AB.

För att brödet skulle kunna bakas i praktiken tog man hjälp av tv-bagaren Sébastien Boudet för att kalibrera receptet.

– I och med att datorer och människor inte talar samma språk har min roll varit att göra receptet mänskligt. Jag har dedikerat mitt liv åt att baka bröd och har mycket kunskap och erfarenhet om hur bröd ser ut och bakas runt om i världen. Att ha varit med och skapat ett bröd som inte är så traditionellt och dessutom representerar ett tvärssnitt av olika länder i världen är spännande. I en allt mer polariserad värld tycker jag att brödbakning är ett fantastiskt sätt för oss att förenas, säger bagaren Sébastien Boudet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamAbby Priest

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.