Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Anklagades för att marknadsföra Thailands-resan med sexturism

Publicerad: 27 mars 2019, 08:35

AirAsia har råkat ut för en massiv kritikstorm i Australia efter en slogan som anklagades för att uppmuntra till sexturism.


Ämnen i artikeln:

Reklam

"Get off in Thailand", var ett budskap som många konsumenter ansåg stötande. kampanjen gick upp på utomhustavlor och i kollektivtrafiken i australiensiska staden Brisbane. Bland annat utanför flygplatsen, för att marknadsföra resor till Bangkok, Thailand." Det skriver The Drum.

Efter att kampanjen kritiserats på sina håll skapade gräsrotsrörelsen Collective Shout för att mobilisera budskapet att bolaget marknadsförde sina resor med sexturismen i Thailand.

Enligt motkampanjen är 32 000 av 250 000 sexturister i Thailand från Australien.

Sedan dess har Brisbane Airport tagit bort utomhustavlan och AirAsia har också valt att stoppa kampanjen. Företaget ber också om ursäkt.

"Vi tar kritiken från allmänheten på stort allvar och ber hemskt mycket om ursäkt"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.