Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Anledning att rannsaka sig själv”

Publicerad: 25 April 2014, 09:53

Göran Åkestam.

Foto: Andreas Elgstrand.

Åkestam Holst fick endast två nomineringar i Guldägget och inga vinster. Det är första gången på tio år som byrån går tomhänt därifrån. Byråns vd, Göran Åkestam, ger nu sin syn på resultatet och hur man ska blicka framåt.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamReklambyråerNoaÅkestam HolstGuldägget

Är detta er sämsta notering någonsin och hur kan det komma sig?
–  Nej, det är inte vårt sämsta resultat någonsin, en gång runt  sekelskiftet var vi helt utan nomineringar. Men det är första gången på  mer än tio år som vi går hem utan guld- eller silverägg, säger Göran  Åkestam.
– Det är part of the game att det kan svänga upp och ner i  en tävling där tycke och smak är avgörande och ibland kan det till och  med vara nyttigt att få en anledning till att rannsaka sig själv och se  vad man kan göra annorlunda och bättre, säger han.

Vad får det här för konsekvenser? Jag tänker på kundrelationer som Ikea och liknande?
–  Tack och lov bygger inte våra kundrelationer på ett enskilt resultat i  Guldägget, jag tror inte att någon av toppbyråerna i Sverige använder  det som argument för samarbete. Absolut, kreativ ranking är extremt  viktig för oss, men den bygger ju på ett antal svenska och  internationella tävlingars resultat över tiden, säger Göran Åkestam.
–  IKEA har nyligen tagit tillbaka titeln som Sveriges mest omtyckta  varumärke i två olika undersökningar och det tror jag kanske just nu är  viktigare än att det bara blev en nominering i Guldägget, säger han.

Hur tror du det här påverkar synen på NOA-nätverket där ni ju ändå är en av de tunga byråerna?
–  Guldägget baseras ju på vad vi producerade under förra året och då  fanns inte NOA. Så om det inte är juryns straff i preventivt syfte för  att vi är med och startar ett nytt oberoende nätverk så är det väl nästa  års Guldägg som får visa om vi har tappat det fullständigt, säger Göran  Åkestam.

Hur ska ni ta er ur svackan? Vad krävs för åtgärder?
–  Låt oss kalla en spade för en spade. Guldägget är absolut ett hack i  kurvan som vi deppade över en stund för några veckor sedan när  nomineringarna släpptes. Och det ger som sagt en anledning att föra en  konstruktiv diskussion om eller hur vi ska skruva på enskilda detaljer i  arbetssätt och processer.
– Men vi jobbar alltid hårt varje dag för att  fortsätta utvecklas både som byrå och arbetsplats. Nästa projekt är  alltid viktigare än gamla fram- och motgångar, säger Göran Åkestam.

Ni har ju fått 13 nomineringar i NY Festival, men kan det verkligen kompensera resultatet för Guldägget?
–  Medialt i Sverige smäller förstås ett Guldägg högre än 13 nomineringar i  New York. Men det är ändå ett kvitto på att vi är någorlunda på banan  där vi ska vara. Nomineringarna var dessutom fördelade på rätt många  olika kunder och kampanjer så det känns ok, säger Göran Åkestam.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.