Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anmälningar om könsdiskriminerande reklam fortsätter att minska

Publicerad: 5 Februari 2019, 09:27

2018 fick Reklamombudsmannen (RO) in drygt hälften så många anmälningar om könsdiskriminerande reklam som 2017.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenReklam

Förra året tog Reklamombudsmannen (RO) emot 68 anmälningar mot könsdiskrimerande reklam, anmälningarna ledde i sin tur till 66 beslut. Antalet anmälningar om könsdiskriminerande reklam var därmed det lägsta sedan RO:s verksamhet startade 2009. Som jämförelse kom det 2017 in 134 anmälningar som ledde till 86 beslut.

– Det är en tydlig trend att anmälningar mot reklam som konsumenter anser är könsdiskriminerande minskat under de senaste åren. Det är positivt och visar att reklambranschen förstår att denna typ av kommunikation inte fungerar, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig.

Besluten om könsdiskriminerande reklam peakade 2014 (142) och har sedan dess haft en vikande trend. Sedan fyra år tillbaka har trenden varit speciellt nedåtgående. Totalt stod den könsdiskriminerande reklamen för 37 procent av RO:s prövningar under 2018.

Förra året fick Diskrimineringsombudsmannen (DO) i uppdrag av dåvarande kulturministern Alice Bah Kuhnke att utreda hur utbrett problemet med könsdiskriminerande reklam är. DO skulle även utreda huruvida det självreglerande organet RO fungerar i det nya reklamlandskapet.

– I samtal med branschen har vi förstått att det finns starka aktörer som vill förbättra och arbeta emot den här typen av reklam. Men jag har hört olika bud från olika delar av branschen om hur självsaneringen fungerar – en del tycker att den fungerar bra medan andra menar att den inte alls gör det, eller inte fungerar i tillräckligt stor utsträckning, berättade dåvarande kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke för Dagens Media i samband med att utredningen inleddes.

Utredningen kommer att presenteras i mars.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.