Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Anmälningsvåg mot Cloetta –marknadsför godis som fruktstund: ”Katastrofalt vilseledande”

Publicerad: 29 oktober 2021, 08:07

Sammanlagt har 56 anmälningar mot Cloetta kommit in till Konsumentverket under den senaste veckan. Reaktionerna kom sedan en vetenskapsskribent skrivit om hur Gott & Blandat marknadsfördes som frukt på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

CloettaKonsumentverket

I somras kampanjande det Cloetta-ägda varumärket Malaco, för den nya Gott & Blandat-sorten ”Äkta frukt”. I flera inlägg på sociala medier spreds bilder med godispåsarna, sida vid sida med frukt. 

Fotografier av Gott & Blandat-förpackningarna ackompanjerades med texten ”min fruktstund” på den vänstra bilden. Godiset fick kontrastera mot en bild av ett äpple och banan med texten ”Andras fruktstund”.

I ett blogginlägg från i onsdags skrev vetenskapsskribenten och doktorn i molekylär bioteknik, Ann Fernholm, om produkten. I texten uppmanar hon sina läsare att ta saken vidare till Konsumentverket eftersom Cloetta likställt produkterna med frukt.

”Många har hört av sig om den hårdföra pr-kampanj som Malaco/Cloetta har drivit den senaste tiden för att få oss att köpa deras nya ”fruktgodis”. De jämställer godiset med en fruktsallad, och påstår att man får en ”fruktstund” om man äter det. Det är givetvis helt felaktigt och något som du som konsument kan och bör anmäla till Konsumentverket.” skriver Ann Fernholm i inlägget.

Hennes budskap har uppenbarligen haft effekt.

I veckan har totalt 56 anmälningar mot Cloetta inkommit till Konsumentverket, och många av anmälarna hänvisar just till skribentens blogginlägg. Det rapporterar nyhetsbyrån Siren.

En anmälare skriver till Konsumentverket att Cloetta-satsningen är ”katastrofalt vilseledande”, medan en annan person menar att godiset i förlängningen är ”skadligt för ungas hälsa”.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CloettaKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.