Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 31 maj 2013, 12:05
Ikea tar död på trädgårdstomtar. Det uppskattas inte av alla. Anmälningarna haglar mot möbeljättens nya reklamfilm i Storbritannien.
Ikeas reklamfilm ”Time for Change” – gjord av reklambyrån Mother UK – har budskapet att britterna ska utrota sina trädgårdstomtar och fräscha upp med nya utemöbler.
Men greppet kritiseras. Sedan reklamfilmen, där en familj dödar sina trägårdstomtar, släpptes har den anmälts femtio gånger och kallas opassande för barn, stötande, skrämmande, våldsam och uppmuntrande till asocialt beteende, skriver brittiska Daily Mail, enligt GP.
– Det var uppenbart att Ikeas nya kampanj skulle orsaka uppror, vi är ett land om trädgårdstomteälskare. De kommer säkerligen leva längre än Ikeamöbler, säger Twigs Way, trädgårdshistoriker och författare, till Daily Mail.
Magnus Helander