Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anna Bager: "Den äldsta formen av reklam har aldrig varit hetare"

Publicerad: 26 Juli 2019, 08:26

Anna Bager bor i New York där hon är vd för IAB. Nu lämnar hon för en ny branschorganisation.

Foto: Montage

Svenskan Anna Bager har precis utnämnts till vd för utomhusbolagens branschorganisation i USA. För Resumé berättar hon om utmaningarna, de viktigaste lärdomarna inom ledarskap – och hur det är att arbeta i USA.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamMarknadsföringNew YorkReklamIAB

Det har gått nio år sedan hon packade ner sitt liv i flyttkartonger och åkte över Atlanten. Med en bakgrund som chef på Ericsson och undersökningsfirman IDC hade hon nu landat en roll som vice vd vid branschorganisationen IAB i New York. Här grundade hon samtidigt IAB:s mobila enhet. Segmentet har växt från 650 miljoner dollar år 2011 till närmare 70 miljarder dollar år 2018 i USA.

För ett par år sedan utnämndes Anna Bager till en av de viktigaste kvinnorna inom mobilmarknadsföring. Men här hemma har det varit rätt tyst om svenskan, som sedermera kom att bli ansvarig för alla IAB:s initiativ i USA i rollen som Executive Vice President.

I höst ska Anna Bager lämna IAB för att bli vd på en ny branschorganisation –utomhusbolagens OAAA, där hon får ansvar över 20 anställda. Utomhusbolagen har på senare år fått ett uppsving, med hjälp av brand safety-frågan och då det är ett medium som inte går att skippa. I Sverige har utomhus ökat kraftigt framför allt i och med att spelbolagen nu får annonsera här.

Resumé passade på att ställa lite frågor till Anna Bager om den nya utmaningen.

– Jag har alltid varit fascinerad av utomhusreklam och tror starkt på segmentet. Man kan göra mycket kreativt och effektiv reklam i den här kanalen och annonsörer visar mer och mer intresse. Fördelarna är att du inte kan blockera meddelandet och anses vara mer brand safe, vilket i dagens komplicerade privacy klimat är unikt. Jag är övertygad om att jag har mycket att bidra med när plattformen nu blir mer digital, säger Anna Bager från New York.

Rekryteringsprocessen pågick under drygt sex månader, med många intervjuer och möten.

– Men det var det värt.

Hur ser du på möjligheterna för utomhusmediet?
– Det är den äldsta formen av reklam, som funnits sedan grottmålningarnas tid, men har aldrig varit hetare. Programmatic, video, self drivning cars, 5G är alla faktorer som kommer leda till explosiv tillväxt.

Utmaningarna som följer är bland annat den ökade debatten med privacy.

– Just privacy-klimatet och de minskade möjligheterna att använda konsumentdata kommer bli en utmaning, samtidigt som det också är en möjlighet, då andra medier är under betydligt mer press. Andra utmaningar är att koppla ihop utomhus med andra medier så att en annonsör kan få ut sitt budskap på ett mer effektivt sätt samt att finna en lösning på hur man bäst mäter effektivitet och attribution.

Hur är det att bo och arbeta i USA?
– Det är otroligt dynamiskt och spännande, speciellt i vår bransch. Jag har bara bra erfarenheter. Det är en större marknad så det finns mer möjligheter. Vår familj har lyckats kombinera arbete och privatliv på ett bra sätt. Svenskar står högt i kurs på arbetsmarknaden vilket såklart är roligt.

En vanlig dag börjar tidigt – redan klockan 04.30.

– Dagarna är väldigt omväxlande och det är en hel del resor. Men när jag är hemma går jag upp runt 04.30, tränar och svarar på mejl. Jag brukar vara inne på jobbet vid 9-tiden och sen är det mest möten hela dagen. Om det inte är någon jobbrelaterad middag så brukar jag vara hemma vid 19 och komma tidigt i säng. Jag undviker att jobba efter dagens slut.

Vad är det viktigaste för dig inom ledarskap?
– Jag tror starkt på att sätta tydliga målsättningar, men att samtidigt ge frihet under ansvar. Innovation och kreativitet är viktigt, speciellt i vår sektor där omvärlden förändras dagligen. Ett diversifierat team där alla vet att de fyller en unik funktion och är nyckeln till framgång. Det viktigaste en chef kan ge är stöd och feedback när det behövs, att inte lägga sig i för mycket. Jag fortsätter med denna filosofi på OAAA.

Vem inspireras du av?
– Väldigt många och mycket olika saker, starka ledare, konst, design, musik och mina barn. Jag har alltid ögonen öppna och försöker lära mig något nytt varje dag. Man kan finna inspiration i allt om man bara har rätt attityd. Speciellt i New York.

Vad gör du i sommar?
– Jag jobbar dessvärre. Jag avslutar mitt jobb på IAB och hjälper till med övergången, men kommer att försöka ta några snabbturer hem till Sverige och hälsa på.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.