Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anna Odell sätter män i gynstolen: Stendahls bakom marknadsföringen

Publicerad: 3 Januari 2020, 14:01

Anna Odells installation ”Undersökningen” utforskar manligt maktutövande i en specialbyggd gynekologmottagning tillsammans flera kända svenska män. Stendahls har kommunikationsuppdraget att marknadsföra Göteborgs filmfestival.


Ämnen i artikeln:

StendahlsGöteborg International Film Festival

I dag har flera tidningar uppmärksammat konstnären Anna Odells senaste projekt ”Undersökningen” som är specialgjort för Göteborgs filmfestival som har premiär den 25 januari. Verket är en filmupplevelse där Anna Odell utforskar gynekologstolen som en metafor för sårbarhet tillsammans med bland annat Robert Aschberg, Jan Guillou, Mark Levengood, Börje Samling och Micael Dahlén. Visningarna kommer gå under namnet The Gynecological Cinema Chair och präglas av samtal mellan männen och konstnären kring festivalens tema för 2020, jämställdhet och feminism.

En del av installationen handlar om att de manliga makthavarna får ta ställning till i fall de kan tänka sig göra någonting som annars bara kvinnor gör. En gynundersökning. 

jämställdhet och feminism. Jag ser verkligen fram emot att verket ska få möta festivalpubliken, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare, Göteborg Film Festival.

Reklambyrån Stendahls har jobbat med Göteborgs Filmfestival i ett och ett halvt år utifrån det satiriska konceptet: ”Not available on Netflix” vilket under förra året ledde fram till den mycket omtalade klaustrofobiska filmupplevelsen ”The World's Most Claustrophobic Cinema”.

Inför marknadsföringen av festivalupplagan 2020 vände och vred byrån på begreppet feminism, ögnade igenom programmet och fastnade för att utgå från Anna Odells idé i paketeringen av festivalen.

Reklambyrån har paketerat festivalen och satt namn på konstnärens utställning. Målet är att festivalen, genom Anna Odells installation, ska få internationellt genomslag.   

– Det är en intressant utmaning eftersom frågan om feminism utomlands är en annan arena än i Sverige. Vi hoppas att vi får de reaktioner vi önskar och att fler män väljer att göra samma symboliska gest som de som medverkar i inledningsskedet, säger Martin Cedergren, chief creative officer på Stendahls till Resumé.

FAKTA

Anna Odell är en av Sveriges mest inflytelserika konstnärer, känd för bland annat filmerna Återträffen och X & Y och verket Okänd, kvinna 2009–349701 som orsakade stor samhällsdebatt 2009.

Medverkar i Undersökningen gör:

Börje Salming, ishockeylegend, förste svensk att bli invald i Hockey Hall of Fame.

Björn Eriksson, ordförande för Riksidrottsförbundet och tidigare bland annat rikspolischef

Robert Aschberg, journalist och programledare

Jan Guillou, författare och journalist

Mark Levengood, journalist, författare och programledare 

Michael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm

Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs konsthall

Stefan Larsson, regissör och teaterchef

Thomas Bodström, författare och tidigare svensk justitieminister

Göran Greider, författare, poet och chefredaktör för Dala-Demokraten

Anders Palmér, konstnär och ordförande i Konstnärsklubben

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.