Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Anna Skipper bör få fem miljoner"

Publicerad: 27 augusti 2010, 08:45

Bråket mellan Anna och Olof Skippers bolag, Skipper AB, och hälsokedjan Life Europe har återigen hamnat i Stockholms tingsrätt. Under onsdagen var Michael Karlsson från skivbolaget Zaphire Group inkallad som expertvittne. Han bedömer att exponeringen är värd fem miljoner kronor – det går inte att jämföra med vanlig reklam.


Ämnen i artikeln:

TV3Anna SkipperLife

Anna Skipper. Foto: TV3.

Turerna mellan Anna Skipper och Life rullar vidare. Allt började med att Life Europe ville använda Anna Skippers namn och bild i hennes framgångsrika TV3-program - Du är vad du äter samt i vanlig marknadsföring i butiker.

För detta skulle hon få tre miljoner kronor, vilket också stipulerades i avtalet. Men det kom aldrig några pengar och då drog Anna Skipper Life inför rätta. Under rättegången, som pågår denna vecka, blev Michael Karlsson inkallad som expertvittne kring vad exponeringen är värd. Hans slutsats var att en rimlig summa hamnar på fem miljoner kronor:

– Jag baserade min värdering på hur exempelvis Svenska Fotbollsförbundet värderar TV-exponering sina sponsorupplägg, säger Michael Karlsson.

Han har ett långt förflutet inom pr-branschen. Därefter har han startat Zaphire Group ihop med bland annat Björn Rosengren, Peppe Engberg och Anders Bagge. Verksamheten går ut på att använda kunskaperna inom pr, marknadsföring och kommunikation för att marknadsföra artister mer effektivt. Det är i och med den gedigna bakgrunden inom området han har blivit inkallad som expertvittne. Men hans expertutlåtande föll naturligtvis inte motparten i smaken. Bland annat hade experter från King och Lowe Brindfors kallats in:

–  De log i mjugg men deras jobb var väl att få fram att jag inte förstår någonting. Men vi är från helt olika världar. Avsändaren av ett reklambudskap är nästa alltid densamma som tillverkar eller säljer en produkt eller en tjänst. Det ger inte på långa vägar samma trovärdighet som om Anna Skipper i sin expertroll står i sitt program och säger att en produkt är bra, säger Michael Karlsson.

Även om hans värdering är betydligt högre än vad avtalet mellan Skipper och Life säger, det vill säga fem miljoner kronor i stället för tre, tycker han att värderingen är i underkant:

– Anna Skipper har en särställning inom sitt område och ger därmed produkterna mycket hög trovärdighet. Man får heller inte glömma att programmet var väldigt populärt och att tv har enorm genomslagskraft, säger Michael Karlsson.

Han menar vidare att Annas program har en mycket väldefinierad målgrupp, tittarna har ett gediget intresse av hälsa och viktminskning och att programmet under den aktuella perioden haft mycket bra tittarsiffror:

– Det handlar om totalt sjutton program under två säsonger kombinerat med omfattande butiksannonsering och användningen av Anna Skipper i övrig annonsering, säger Michael Karlsson.

Han poängterar också att Lifes produkter inte bara exponerades i programmet, utan att man också hänvisade till Skippers mycket välbesökta hemsida där man fick ytterligare information om de olika produkterna:

– Motståndarsidan var inne på att det inte är så mycket värt som man tror att använda kända ansikten i reklam. I det här fallet handlar det inte om reklam i den bemärkelsen, utan snare om ett företag som vill stärka sina produkters trovärdighet genom att förknippas med Anna Skipper, säger Michael Karlsson.

Inom idrotten är det här vanligt eftersom framgångar inom sin sport och den mediala exponering en känd idrottare får ger en hög trovärdighet åt de produkter de använder, resonerar Michael Karlsson.
– Det finns en anledning att Zlatan får många miljoner kronor för att använda ett visst märke på fotbollsskon, säger han.

Anna Skipper meddelar via sin advokat Rickard Wallentin på JCA Skarp Advokatbyrå att hon inte vill uttala sig under pågående rättegång.

Resumé har sökt King och Lowe Brindfors representanter.

Anna Skipper-bråket

Redan i början av förra året kom en så kallad tredskodom, vilket enkelt förklarat innebär att motparten inte har kommit in med något svar och domen faller ändå. I det här fallet dömdes Life att betala tre miljoner kronor, det vill säga helt enligt det ursprungliga avtalet. Men då menade vd:n för Life Europé, Lars Fins, att: ”Vår advokatbyrå har tyvärr sovit, vilket har skapat onödiga rubriker.” Efter att en tredskdom fallit kan motparten begära så kallad återvinning, vilket enkelt förklarat innebär att domen upphör att gälla och fallet tas upp på nytt. Så skedde också och rättegången pågår fram till fredag denna vecka.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TV3Anna SkipperLife

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.