Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anne Årneby: Därför slutar jag

Publicerad: 2 Mars 2012, 09:57

Anne Årneby lämnar vd-posten i Storåkers.

(UPPDATERAD) Anne Årneby slutade som vd för Storåkers MCann efter oenighet. Nu talar hon ut om avhoppet. – Man har valt att centralisera och därmed har jag valt att lämna, säger hon till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannMichael StoråkersAnne Årneby

Nyheten om chefsbytena på Storåkers McCann kom under förmiddagen. Anne Årneby hoppar av eftersom hon inte varit överens med Europa-ledningen.

– Man har valt att centralisera och därmed har jag valt att lämna. Både Michael och jag lämnar. Gustavo Martinez  nätverkets Europachef blir ny styrelseordförande. Han vill centralisera och jag har drivit en lokal stark linje. Om vi säger så här, jag tycker man ska ha en stark lokal förankring med ett starkt nätverk i ryggen. Gustavo vill mer ha en stark nätverksbyrå. Jag tror mycket mer på lokal förankring eftersom vi har mycket lokala kunder.

Vad ska du göra nu?
– Det är för tidigt säga något om.

Hur känns sluta efter såhär kort tid?
– Jag har varit koncernchef och ansvarig för Sverige i två år. Jag tog även på mig vd-posten på reklambyrån Storåkers i somras.

Hur tiden varit?
– Den har varit bra, men i takt med denna centraliseringstrategi där man tar ett större grepp från London förändras också min roll.

Vad är det för fel med detta?
– Det är ett helt annat uppdrag, från det som jag anställdes till. Även Michael Storåkers lämnar ju också Sverigedelen, det blir naturligt vid sådana här omställningar.

Hur ser ditt uppsägningsavtal ut?
– Jag har ett vanligt vd avtal, med sex månadslöners utbetalning.

Du har varit både på NK och Telenor, vill du över till kundsidan igen?
– Det är alldeles för tidigt säga.

Hur känns det att sluta? Är du ledsen?
– Nej, det känns ok att lämna.

Även styrelseordföranden Michael Storåkers lämnar byrån men stannar kvar på Europa-nivå i en styrelseroll med uppdrag att köpa byråer.

– Det McCann gör att centralisera erbjudandet och varumärket och vi försöker att inte ha en för spretig varumärkesportfölj. Vi har dragit på namnbytet i 10 år och jag tycker det är rätt att vi går åt det här hållet. Vi måste vara begripliga för kunder. För mig känns det oväntat skönt att vi gör namnbytet och att vi satsar på McCann Stockholm, säger Michael Storåkers.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.