Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anne Årneby ska hjälpa Skellefteå Kraft

Publicerad: 24 Januari 2013, 18:53

Anne Årneby

Sveriges femte största energibolag Skellefteå Kraft vill utmana branschens konventioner. Som en del i resan inrättar man ett kommersiellt advisory board där Rewirs vd Anne Årneby blir ordförande. Under våren kommer energibolaget dessutom att gå ut i en stor kommunikationsupphandling.


Ämnen i artikeln:

Skellefteå KraftAnne Årneby

Dålig kundhantering, snårigt produktutbud och ett lågt förtroende bland kunderna. Missnöjet med energibolagen är väl känt. Nu vill Skellefteå Kraft ändra på situationen.

Man vill skapa en bättre upplevelse för kunden och som hjälp på den resan har bolaget satt ihop ett kommersiellt advisory board.

– Hela energibranschen är kommersiellt omogen. Kommunikationen handlar antingen om pris eller miljö och likt bankerna dras branschen med ett sargat förtroende. Vi ska försöka ta ett grepp som andra energibolag inte har och bygga vårt varumärke kring det som är bäst för kunden. Vi ska vara förstavalet, säger Christoffer Svanberg som tillträdde tjänsten som affärsområdeschef för marknad på Skellefteå Kraft i april 2012 till Resumé.

Sedan dess har han arbetat fram en plattform som skall göra bolaget mer kundfokuserat. Blue Carrot genomförde en marknadsanalys. Anne Årneby och Christoffer Svanberg känner varandra från tiden då det var med och satte Com Hems position på marknaden.

Nu blir hon ordförande i Skellefteå Krafts kommersiella advisory board.

Varför Anne Årneby?
– Det är ganska enkelt. Hon besitter en fantastisk kompetens. Vi utgick från tre kriterier när vi satte ihop panelen. Varumärke, affärsutveckling och it. It-södet blir allt viktigare för att stärka varumärket – vilket utvecklar affären.

De övriga panelmedlemarna består av Stefan Nerpin från Det Norske Veritas, Susanne Preber Alm – Konsult SPR:INT och Stefan Gustafsson på CIO EEL AB.

Hur ska de jobba gentemot Skellefteå Kraft?
– Samarbetet kommer att löpa under tre år till att börja med. Panelen kommer att ha möte i styrelseform, utan att sitta i själva bolagsstyrelsen. Däremot kommer de att kunna bistå styrelsen i vissa frågor.

Det första mötet ägde rum i tisdags. De kommer att träffas ytterligare i april, juni, september och november.

– Det här är första gången som ett energibolag på allvar gör en satsning på kundupplevelsen. Skellefteå Kraft har en historia, ambitionen och tillräckligt stora resurser för att åstadkomma någonting riktigt spännande. Skellefteå Kraft är idag ett relativt okänt bolag men med stor
potential, säger Anne Årneby.

Lokalt samarbetar Skellefteå Kraft med reklambyrån Krux i Skellefteå. Bolaget befinner sig i startgroparna för en stor upphandling av strategiska kommunikationstjänster.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.