Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Annons dras tillbaka efter kritik

Publicerad: 9 Juli 2010, 11:58

Tekniska museet och reklambyrån Ruth drar tillbaka sitt bidrag från DN:s Reklamcupen. Orsak: Annonsen har kritiserats för att vara könsstereotyp.


Ämnen i artikeln:

RuthDN Reklamcupen 2010Tekniska Museet

Annonsen som stoppas.

Bidraget krossade sitt motstånd (Navigator/Ballingslöv) med 5-1 den 29 juni och gick därmed vidare i DN:s Reklamcupen.

Men – nu kommer beskedet att annonsen dras tillbaka. Tekniska museet och reklambyrån Ruth väljer att dra sig ur tävlingen på grund av könskritiken mot annonsen.

Tekniska museets direktör Ann Folin säger att det aldrig varit meningen att annonsen på något sätt skulle vara könsstereotyp.

– Tvärtom arbetar Tekniska museet medvetet för att bryta normer när det gäller teknik och uppmuntrar både flickor och pojkar att välja tekniska yrken, säger hon i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Med satsningar som Flygplan! och Barnens pilotskola vill vi göra teknik roligt och lustfyllt speciellt för barn och ungdomar. Om kampanjen för denna aktivitet kan tolkas som att vi befäster traditionella könsroller snarare än att vi utmanar dem blir syftet helt enkelt missriktat.

Reklambyrån Ruth:

– Vi tog vad vi uppfattade som en typisk bild av en flygplansbesättning och la till en liten barnpilot. Tyvärr har en del missat barnet, och därmed själva poängen med annonsen. Missar man barnet så är det följaktligen bara stereotypen kvar, säger Mattias Brandt, projektledare på Ruth.

Tekniska museet diskvalificeras. Det blir walk over i nästa omgång där bidraget skulle funnits med.  Man får inte ändra sitt bidrag under tävlingens gång.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.